Alleen vraaggestuurde ouderenzorg voorziet in behoefte en houdt stelsel betaalbaar

Array

Plexus schetst scenario’s ouderenzorg: eigen bijdrage of familie moet bijspringen
Over twintig jaar zijn er twee keer zoveel 75+’ers per werkende Nederlander. Dat betekent dat nog maar de helft van het huidige overheidsgeld per oudere beschikbaar is. Ouderen moeten dus zelf in de buidel tasten of een beroep doen op hun familie. Dat hoeft geen ramp te zijn, concludeert Plexus, dat organisatieadvies geeft gespecialiseerd in de zorg, in het boek ‘Waarom langdurende zorg wél sexy is’.  Marcelis Boereboom – directeur-generaal Langdurige Zorg van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport – nam het eerste exemplaar vanmiddag in De Haagse Kluis in ontvangst.

In de ouderenzorg wordt nog weinig vraaggericht gewerkt. Door instanties gestelde indicaties zijn belangrijker dan de werkelijke zorgvraag van ouderen. Dat leidt tot kwaliteitsproblemen én kostbare zorg. ‘Terechtkomen’ in een verpleeg- of verzorgingshuis is voor velen een schrikbeeld. Overheidsmiddelen zijn nu al niet voldoende om ouderen te bedienen met een aanbod dat aansluit bij hun behoefte. Tegelijkertijd is ‘zorg bijkopen’ een taboe en wordt weinig gebruikgemaakt van hulp van familie en vrienden. “Bij vraaggestuurde zorg ligt de focus op de zorgvraag van ouderen. Dat is het startpunt voor een volledig nieuwe manier van werken, die kwalitatief beter is én efficienter”, aldus Jet Wiechers, Partner van Plexus. “Er is nu al sprake van een probleem, niet pas over twintig jaar. Het is dus ook nu tijd om anders te gaan werken. Met het bijkomende voordeel dat je beter bent voorbereid op de toekomst.”

Meer zorg voor je euro

Door vraaggericht te werken wordt de zorg effectiever. Op dit moment besteden zorgverleners in sommige instellingen maar 60 procent van hun werktijd daadwerkelijk aan de client. Er is dus nog heel veel verbetering mogelijk. Als leek zou je verwachten dat de zorg die geleverd moet worden op ieder moment van de dag de inzet van personeel bepaalt. Zo werkt het nu vaak nog niet. Budgetten en inzet van personeel zijn historisch bepaald. Met de genoemde inefficientie tot gevolg. Ook is het maar de vraag of betaalde medewerkers wel altijd de júiste dingen doen. In plaats van taken over te nemen van ouderen, is het begeleiden van ouderen en familie om dingen zelf (weer) te doen soms beter. Beide vormen van inefficientie verdwijnen als vraaggericht wordt gewerkt.

Noodzaak

De overheid legt elk jaar opnieuw geld bij op zorgbudgetten, maar door de vergrijzing en door het uitblijven van broodnodige hervormingen zal een steeds groter gat ontstaan. Ingrijpende veranderingen in de ouderenzorg zijn dan ook onvermijdelijk. “De één miljard euro die het kabinet-Rutte in het vooruitzicht stelt, is geen oplossing. Hiermee gaat de druk van de ketel die nodig is om oplossingen te forceren”, stelt Wiechers. “Door miljoenen euro’s te investeren in een systeem dat feitelijk failliet is, neemt de noodzaak tot innovatie af.” Slimme organisaties maken van de tijdelijke extra ruimte gebruik om wel een omslag te maken. Het boek ‘Waarom langdurige zorg wél sexy is’ laat veel voorbeelden zien die als inspiratie kunnen dienen en beschrijft dat de door sommigen als saai geziene ‘bejaardenproblematiek’ juist een spannend speelveld is.

Over Plexus

Plexus is een organisatieadviesbureau gespecialiseerd in de zorg. Door innovatief advies, onderzoek en praktische begeleiding streeft Plexus er naar een bijdrage te leveren aan een betere en efficientere gezondheidszorg. Leidend daarbij is de krachtige, maatschappelijke doelstelling van Plexus: het helpen realiseren van hoogwaardige zorg, die ook in de toekomst betaalbaar is. Plexus werkt voor zowel nationale als internationale klanten, waaronder ziekenhuizen, GGZ-instellingen, VV&T en de eerstelijnszorg, verzekeraars, de farmacie, overheden en beleidsmakers. Dankzij een evenwichtige mix van zorginhoudelijke, bedrijfskundige, bestuurlijke en financiele expertise is Plexus in staat vanuit meerdere invalshoeken te adviseren.

Bron: Plexus

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen