Heldere antwoorden op de meest gestelde vragen over het gehoor

Array

Herman ten Berge, directeur van de Nationale Hoorstichting, overhandigde het eerste exemplaar van het boek 101 vragen over aan Yvonne Verschragen, accountmanager Goede Doelen van de Sponsor Bingo Loterij. ‘Mede dankzij de steun van de Sponsor Bingo Loterij kunnen wij op brede schaal mensen informeren over hoorproblemen en preventie.’

‘Door de samenwerking tussen de Sponsor Bingo Loterij en de Nationale Hoorstichting ben ik me meer bewust van mijn gehoor’, vertelt Verschragen. ‘Ik bezoek veel concerten en sinds een jaar draag ik op maat gemaakte oordoppen met een geluidsfilter. In het begin was het heel erg wennen. Je denkt dat je iets mist, maar eigenlijk hoor ik nu de muziek veel beter.’

‘Vroeger was een avondje stappen pas echt geslaagd als je de hele avond naast de boxen had gestaan en de volgende ochtend een piep in je oor had’, vult haar collega Niels Koopmans, junior accountmanager Goede Doelen, aan. ‘Gelukkig is die piep bij mij altijd weer weggegaan. Je moet er toch niet aan denken om die piep 24 uur per dag te horen? Een collega van ons heeft last van . In haar hoofd is het nooit meer stil.’

1,4 miljoen slechthorenden

Het kunnen horen van geluiden vinden de meeste mensen heel normaal: brekende golven in de branding, een vioolconcert, dwarrelende blaadjes tijdens een herfstwandeling. Voor 1,4 miljoen mensen in Nederland is het horen van geluid helemaal niet zo vanzelfsprekend. Als je minder goed hoort dan kan dat een hoop vragen oproepen. Het boek 101 vragen over horen geeft antwoord op de meest gestelde vragen over het gehoor.

‘Een boek met helder antwoorden op de meest gestelde vragen over het gehoor was al heel lang een wens van ons’, knikt Ten Berge. ‘Als je twijfelt aan je gehoor, dan roept dat veel vragen op. Met dit boek willen we deze mensen op weg helpen. Waar kun je bijvoorbeeld een hoortest laten doen? En wat bedoelt de audicien als hij het heeft over een audiogram of gehoorbeentjes?’

Het boek 101 vragen over horen is een uitgave van de Nationale Hoorstichting in samenwerking met Beter Horen en HoorProfs. Het boek is voor 9,95 euro te koop via www.doof.nl, in de boekhandel en in de winkels van Beter Horen en HoorProfs.

Titel: 101 vragen over horen, heldere antwoorden op de meest gestelde vragen over het gehoor
101 Vragen over horen
101 Vragen over horen
Son, N. van
Uitgeverij: Inmerc BV
Aantal pagina’s: 136
ISBN: 9789021549026

Over de Nationale Hoorstichting
De Nationale Hoorstichting is belangenbehartiger van het horen. De stichting, opgericht in 1995 door prof.dr. J.J. Grote, organiseert en stimuleert activiteiten op het gebied van voorlichting en bewustwording, preventie, revalidatie en wetenschappelijk onderzoek. De Nationale Hoorstichting richt zich zowel op de samenleving in haar geheel als op specifieke groepen (kinderen, jongeren, volwassenen). De stichting werkt met vele organisaties binnen de hoorwereld nauw samen.

In de afgelopen jaren heeft de Nationale Hoorstichting een breed scala aan producten ontwikkeld. Het gaat hierbij onder meer om lesmaterialen voor het basis- en voortgezet onderwijs, brochures, folders, affiches. Een overzicht hiervan vindt u op www.hoorstichting.nl.

Over Sponsor Bingo Loterij
Vijftig procent van de opbrengst van de Sponsor Bingo Loterij gaat naar goede doelen op het gebied van welzijn en gezondheid, waaronder KWF Kankerbestrijding, de Richard Krajicek Foundation, de Nationale Hoorstichting en de Nierstichting. Dankzij 500.000 deelnemers van de Sponsor Bingo Loterij is er in 2009 een bedrag van ruim 47 miljoen euro verdeeld onder goede doelen organisaties op het gebied van gezondheid en welzijn. De Nationale Hoorstichting ontving in 2009 een bedrag van 200.000 euro.

Uniek aan de Sponsor Bingo Loterij is dat men zelf bepaalt welk doel de helft van hun inleg krijgt. Dat kan een landelijk opererend goed doel zijn, maar ook een plaatselijke club, vereniging of organisatie. Op deze manier kunnen deze organisaties voor extra inkomsten zorgen.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen