Belgische online apotheek in de lift
ArrayAnderhalf jaar geleden heeft de wetgever, naar aanleiding van het DocMorris arrest, de apotheken in Belgie de mogelijkheid gegeven om voorschriftvrije geneesmiddelen en verzorgingsproducten aan te bieden via het internet. Op dat ogenblik werd de Belgische consument al overstelpt met buitenlandse apotheeksites. Farmaline.be bood als tweetalige e-apotheek een volwaardig erkend Belgisch alternatief. Het stijgend aantal apotheek-sites, toont aan dat de consument de meerwaarde ontdekt van online apotheken. Ondanks de controverse blijkt het concept toch een succes. Waarom?     Antwoord op een groeiende behoefte     Een internetapotheek is geen vervanging van de echte apotheek. Het is een extra dienst die een antwoord biedt op specifieke behoeften, zoals gemak en tijdswinst. Het clienteel van websites zoals Farmaline bestaat uit mensen die minder mobiel zijn, drukke zakenmensen of kersverse moeders die amper tijd vinden om een apotheek te bezoeken.     Tenslotte is discretie een belangrijke factor. Advies vragen over persoonlijke, intieme klachten is niet vanzelfsprekend in een drukke apotheek. Bij communicatie via e-mail of telefoon verdwijnt de drempelvrees om te praten over onderwerpen zoals aambeien, overgewicht of erectieproblemen. “De nieuwe regelgeving voor apothekers bepaalt dat iedere apotheek over een intiem hoekje moet beschikken, waar patienten hun persoonlijke vragen kunnen stellen. Het aantal vragen dat via onze website binnenstroomt, bewijst dat er een grote behoefte is aan discrete adviesverlening.”, aldus apotheker Ponet.     Farmaline.be biedt uitgebreide informatie over meer dan 15.000 producten en 200 merken. Via enkele muisklikken kan je de gezondheidsproducten met elkaar vergelijken, bestellen en betalen. Bestellingen geplaatst voor 12u, worden de volgende werkdag in Belgie afgeleverd. Vanaf een bestelling ter waarde van EUR75 zijn er geen leveringskosten.     Luisteren loont     De website kent vanaf de start enkele duizenden bezoeken per dag. Sinds de oprichting noteert    Volgens oprichter Lode Fastré is het succes te danken aan de klantgerichte aanpak: “Twee jaar lang hebben we reacties van onze bezoekers verzameld en verwerkt om onze kwaliteit dag na dag te verbeteren. Zo werd ons assortiment gedurende 2 jaar, op vraag van de klant, uitgebreid van 1.500 naar 15.000 producten.”
Bron: Farmaline.be