Belgische online apotheek in de lift

Array

Anderhalf jaar geleden heeft de wetgever, naar aanleiding van het DocMorris arrest, de apotheken in Belgie de mogelijkheid gegeven om voorschriftvrije geneesmiddelen en verzorgingsproducten aan te bieden via het internet. Op dat ogenblik werd de Belgische consument al overstelpt met buitenlandse apotheeksites. Farmaline.be bood als tweetalige e-apotheek een volwaardig erkend Belgisch alternatief. Het stijgend aantal apotheek-sites, toont aan dat de consument de meerwaarde ontdekt van online apotheken. Ondanks de controverse blijkt het concept toch een succes. Waarom?      Antwoord op een groeiende behoefte      Een internetapotheek is geen vervanging van de echte apotheek. Het is een extra dienst die een antwoord biedt op specifieke behoeften, zoals gemak en tijdswinst. Het clienteel van websites zoals Farmaline bestaat uit mensen die minder mobiel zijn, drukke zakenmensen of kersverse moeders die amper tijd vinden om een apotheek te bezoeken.      Tenslotte is discretie een belangrijke factor. Advies vragen over persoonlijke, intieme klachten is niet vanzelfsprekend in een drukke apotheek. Bij communicatie via e-mail of telefoon verdwijnt de drempelvrees om te praten over onderwerpen zoals aambeien, overgewicht of erectieproblemen. “De nieuwe regelgeving voor apothekers bepaalt dat iedere apotheek over een intiem hoekje moet beschikken, waar patienten hun persoonlijke vragen kunnen stellen. Het aantal vragen dat via onze website binnenstroomt, bewijst dat er een grote behoefte is aan discrete adviesverlening.”, aldus apotheker Ponet.      Farmaline.be biedt uitgebreide informatie over meer dan 15.000 producten en 200 merken. Via enkele muisklikken kan je de gezondheidsproducten met elkaar vergelijken, bestellen en betalen. Bestellingen geplaatst voor 12u, worden de volgende werkdag in Belgie afgeleverd. Vanaf een bestelling ter waarde van EUR75 zijn er geen leveringskosten.      Luisteren loont      De website kent vanaf de start enkele duizenden bezoeken per dag. Sinds de oprichting noteert     Volgens oprichter Lode Fastré is het succes te danken aan de klantgerichte aanpak: “Twee jaar lang hebben we reacties van onze bezoekers verzameld en verwerkt om onze kwaliteit dag na dag te verbeteren. Zo werd ons assortiment gedurende 2 jaar, op vraag van de klant, uitgebreid van 1.500 naar 15.000 producten.”

Bron: Farmaline.be

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen