Kortere wachttijden in de zorg door wachttijdbemiddeling

Array

Beleidsmakers buigen zich al jaren over een mogelijke oplossing, maar het terugdringen van de wachttijden in de Nederlandse ziekenhuizen blijft een heikel punt. En ondanks diverse inspanningen worden de wachttijden niet korter – te meer omdat de vergrijzing in Nederland in de nabije toekomst fors toeneemt, wat al in 2025 zal leiden tot een tekort van rond de 450.000 werknemers in de zorg.

Niet alleen beleidsmakers breken hun hoofd over deze problematiek, voor patienten zijn de wachttijden voor operaties in de Nederlandse ziekenhuizen inmiddels ook een pijnlijk bekende ervaring geworden. En niet alleen in Nederland: ook andere Europese landen als Duitsland, Frankrijk, Zwitserland en Oostenrijk kampen met dit probleem.

Men ervaart de nadelen van dit probleem pas echt wanneer hij/zij zelf in aanraking komt met een lange wachttijd voor een operatie of behandeling. Dubbel is dat je in het ene ziekenhuis zeven weken moet wachten voor een operatie, terwijl er in een ander ziekenhuis binnen drie weken ruimte is. Het ziekenhuis dat de patient confronteert met een lange wachttijd zal echter niet snel adviseren om het bij een ander ziekenhuis te proberen. Op deze manier stapelen de wachttijden zich op, terwijl er in andere ziekenhuizen operatiekamers niet volledig benut worden.

Zonder hier iets aan te doen zullen de wachttijden in de zorg langer worden. Volgens Menzis is dit met een gecentraliseerde aanpak te bestrijden. Een dergelijke aanpak leidt direct tot resultaat; de wachttijdbemiddeling levert gemiddeld 42 dagen winst op. Maar hier is zonder meer nog winst te behalen.

Menzis biedt sinds kort kosteloze wachttijdbemiddeling voor iedereen aan; dus ook aan niet-klanten. Het is een sympathieke oplossing voor een serieus probleem. Door middel van wachttijdbemiddeling kunnen zij inventariseren waar en op welk moment er operatiekamers beschikbaar zijn en daar direct op inspelen. Zo wordt de capaciteit van de ziekenhuizen efficienter benut en worden patienten eerder geholpen.

“Vooral in een tijd waar de premies omhooggaan, is het als zorgverzekeraar extra belangrijk te laten zien dat je de belangen van de mensen die zorg nodig hebben zo goed mogelijk wilt behartigen”, aldus Menzis. “Dat hoef je niet alleen te doen als je er klanten voor terugkrijgt. Daarom bieden we vanaf heden onze diensten ook aan niet-klanten.”

Met deze actie hoopt Menzis bij te dragen aan het verlagen van de stijgende wachttijden voor iedereen en daarmee wachttijdbemiddeling in te zetten als oplossing voor een probleem in de zorg.

Om het onderwerp onder de aandacht te brengen, heeft Menzis het probleem inzichtelijk gemaakt door middel van onderstaande infographic. Deze is tevens te downloaden op http://menzis.thetravelagency.cc/infographic/

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen