Ziekenhuizen roepen hun patiënten op ervaringen met ZorgkaartNederland.nl te delen

Array

Ziekenhuizen roepen actief hun patienten op om hun ervaring met het ziekenhuis te delen op waarderingssite www.ZorgkaartNederland.nl. Het Deventer Ziekenhuis en het Haagse HagaZiekenhuis zijn de eerste twee ziekenhuizen die zich op deze manier openstellen voor de mening van patienten. Op basis van de ervaringen kunnen de ziekenhuizen hun zorgverlening verder verbeteren. ‘En dat is een geweldige ontwikkeling’ zegt NPCF-directeur Wilna Wind.

Via flyers, website en informatieschermen vragen het Deventer Ziekenhuis en het HagaZiekenhuis aan patienten om hun ervaring met het ziekenhuis te plaatsen op de onafhankelijke website ZorgkaartNederland.nl. Daarmee biedt ZorgkaartNederland niet alleen keuze-informatie voor patienten die op zoek zijn naar de juiste zorgverlener. Het biedt ook informatie aan zorgaanbieders hoe ze hun zorgverlening nog beter kunnen afstemmen op de patient.

‘Met ZorgkaartNederland krijgen zorgaanbieders dezelfde informatie als uit bijvoorbeeld klanttevredenheidsonderzoek, met het verschil dat de informatie die ze met ZorgkaartNederland krijgen volledig transparant is, ook voor patienten,’ zegt Wilna Wind. ‘Patienten krijgen op deze manier steeds beter in beeld hoe een ziekenhuis volgens andere patienten scoort op de zorgverlening, de informatievoorziening en het effect van de behandelingen. Hoe beter een patient geïnformeerd is, hoe beter hij een keuze kan maken voor de beste zorgverlener. En in het stelsel dat we nu hebben is het van wezenlijk belang dat de patient steeds meer informatie in handen heeft.’ De NPCF hoopt dat alle Nederlandse zorginstellingen het voorbeeld van het HagaZiekenhuis en het Deventer Ziekenhuis volgen.

Voorzitter Tineke Hirschler van de Raad van Bestuur van het Deventer Ziekenhuis: ‘Via ZorgkaartNederland krijgen we een eerlijk advies van onze patienten over allerlei aspecten van de zorg die we leveren. Meer dan 350 mensen hebben ons inmiddels beoordeeld en daar zijn we erg blij mee. Sommige opmerkingen zijn voor ons daadwerkelijk aanleiding om de kwaliteit van onze zorg en onze faciliteiten verder te verbeteren. Dat is precies waarom ZorgkaartNederland voor ons als ziekenhuis zo waardevol is.’

Klik hier voor het filmpje dat RTV Oost heeft gemaakt voor het Deventer Ziekenhuis.

 

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen