Model en stappenplan voor integrale cliëntondersteuning in de zorg

Array

Frieslab heeft een model en een stappenplan opgesteld voor gemeenten om tot een goed werkende aanpak te komen van integrale clientondersteuning in de zorg. Gemeenten kunnen daarmee op eenvoudige wijze vaststellen welke aanpak van clientondersteuning de meest geschikte is en hoe de gewenste behandeling kan worden gerealiseerd.

Sanja Bouman, programmanager van Frieslab: “We hebben het model en het stappenplan aan de zorgwethouders in Friesland gepresenteerd. Zij zijn enthousiast omdat het model krachtig, eenvoudig en goed toepasbaar is. Gemeenten, zorgaanbieders, woningcorporaties en anderen kunnen op basis van het model echte keuzes maken. En met het stappenplan, in totaal zijn er elf te nemen stappen, kan de clientondersteuning concreet worden ingevuld.”

Frieslab, dat in opdracht van het ministerie van VWS onderzoek doet naar knelpunten in de zorg, is een groot pleitbezorger van integrale clientondersteuning. Bouman: “Het heeft duidelijk meerwaarde omdat naast en mèt de client wordt gezocht naar clienteigen oplossingen. Oplossingen die de klant zelf bedenkt en die zijn grip en regie op het leven versterken.”

Volgens Bouman wordt door deze manier van werken de vraag naar zorg aantoonbaar afgeremd en uitgesteld. “Maar clientondersteuning met als doel om te bezuinigen is geen clientondersteuning”, waarschuwt Bouman. “Het kan wel een gunstig neveneffect hebben. Door goede vraagverheldering en het zoeken naar balans tussen betaalde en niet professionele zorg kunnen de kosten beperkt blijven.”

Het model en het stappenplan worden besproken in het Frieslabrapport “Handreiking integrale clientondersteuning”. De basis van het rapport vormt onderzoek door Frieslab naar tien bestaande vormen van clientondersteuning: acht uit de provincie Friesland en twee daarbuiten. Bouman: “Ons model en stappenplan kunnen in alle gemeenten van Nederland worden toegepast. De oplossingen van Frieslab zijn er voor iedereen.”

Over Frieslab
Frieslab signaleert en analyseert in opdracht van het ministerie van VWS knelpunten in zorg en dienstverlening. Frieslab zoekt naar oplossingen en experimenteert in projecten. Frieslab houdt zich bezig met ketenzorg, ketenregie en de overgang tussen de wetten AWBZ, Wmo, WJZ en Wpg. Frieslab is in 2009 begonnen voor een periode van drie jaar. Wegens het grote succes van Frieslab heeft VWS in augustus 2011 aangekondigd dat zij nog eens drie jaar mag doorgaan. Inmiddels lopen er twaalf projecten. En er zijn zes rapporten uitgebracht.

Frieslab wordt mogelijk gemaakt door het ministerie van VWS, Provincie Fryslân, Vereniging van Friese Gemeenten en De Friesland Zorgverzekeraar

bron: Nysingh Communicatie

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen