NPCF: Ranglijsten maken zorg inzichtelijker

Array

Patientenfederatie NPCF vindt dat ranglijsten voor de gezondheidszorg een belangrijk instrument zijn om de zorg inzichtelijker te maken voor patienten.
De NPCF waarschuwt mensen er wel voor om zich niet blind te staren op de plaats die een ziekenhuis inneemt op een ranglijst. Dat zegt de NPCF vandaag bij het verschijnen van Elsevier’s onderzoek ‘De beste ziekenhuizen’.

Meander Medisch Centrum, Albert Schweitzer Ziekenhuis en St. Antonius Ziekenhuis krijgen hoogste score in het onderzoek. De ziekenhuizen zijn vergeleken aan de hand van openbare en feitelijke gegevens die ze aanleveren aan de Inspectie voor de Gezondheidszorg en het programma Zichtbare Zorg.

Voor het eerst tellen ‘volumenormen’ mee, dat wil zeggen het minimum aantal keer per jaar dat een behandeling of operatie uitgevoerd moet worden in een ziekenhuis of door een specialist zodat de kans op risico’s zo klein mogelijk is. Ook zijn voor het eerst resultaten van enquêtes naar de ervaringen van patienten opgenomen. Deze enquêtes zijn opgesteld door verzekeraars, en worden gebruikt bij de inkoop van zorg.

De NPCF adviseert mensen om vooral te kijken naar de criteria waarop de ziekenhuizen beoordeeld worden. ‘En die criteria moet je leggen naast de dingen die je zelf belangrijk vindt in ziekenhuizen,’ zegt NPCF-directeur Wilna Wind. Tevens waarschuwt de NPCF voor de verwarring die de verschillende lijsten kan veroorzaken.

De NPCF vindt dat de ranglijsten pas echt waardevolle keuze-instrumenten worden als ze informatie geven die voor individuele patienten relevant is. De Monitor Borstkankerzorg van Borstkankervereniging Nederland is daar een goed voorbeeld van. ‘Wij willen toe naar een ranking waarbij je je eigen criteria aangeeft, per aandoening, en dat je dan een overzicht op maat krijgt van de beste ziekenhuizen, zoals bij de Borstkankermonitor’ zegt Wilna Wind.

Tot slot wijst de NPCF erop dat de ranglijsten tot nu toe vooral voorzien in informatie over zaken waar je als patient vanuit mag gaan dat deze goed geregeld zijn. Een patient moet erop kunnen vertrouwen dat een ziekenhuis er alles aan doet om doorligwonden te voorkomen en pijn optimaal te bestrijden.

‘Dat zou je in zo’n lijst niet terug moeten hoeven vinden. Als patient wil je vooral weten of er in een ziekenhuis een arts is die zich gespecialiseerd heeft in jouw complexe aandoening. Dat je diagnose snel kan worden gesteld als er snel moet worden ingegrepen. En of het in het ziekenhuis zo georganiseerd is dat je met goede begeleiding weer snel naar huis kunt. En ook wat de ervaring is van andere patienten met dat ziekenhuis. Dus al dragen de lijsten bij aan transparantie in de zorg, er blijft voor ons nog genoeg te wensen over.’

Bron: NPCF

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen