GFHEU – Bertalan Mesko over health games, social media and virtual education

Array

Bertalan Mesko ( @Berci )
De opkomst van sociale media kunnen en hebben al bijgedragen aan genezingsprocessen. Middels deze media kunnen patienten, medici en ervaringsdeskundigen bij elkaar gebracht worden. Mesko erkent de mooie voorbeelden. Toch wendt hij zich tot middelen als evidence based medicine om de effectiviteit ervan aan te tonen.

Om dit te bereiken pleit Mesko er voor om games te combineren met eigen gezondheidsprofielen van gebruikers, waarmee zij de progressie kunnen vastleggen. Zoals bij afvalprogramma’s, de regelmatige controle van het gewicht, maar ook de sociale terugkoppeling zijn stimulerend en verhogen het succes.

Kickbee is een product bedacht door de man van een vrouw die zwanger was. Om zijn betrokkenheid en haar ervaringen tijdens de zwangerschap beter te kunnen managen ontwikkelde hij een apparaat dat automatisch een tweet verzond, iedere keer dat de foetus een trap uitdeelde tegen de baarmoeder. Het bleek een dergelijk succes, dat het een paar maanden na de geboorte van de baby commercieel beschikbaar was.

Live twitter vanuit de operatiekamer, zoals gedaan is in de VS, kan volgens sommigen als onethisch worden gezien. Toch is gebleken dat, wanneer dit gebeurt van stap tot stap, met alle details, het medici in onderontwikkelde landen kan helpen. Zij volgen de procedures via Twitter en leren daarvan. Mesko stelt op basis van dit en andere voorbeelden dat medisch “leren” interactief moet zijn, via onder meer de sociale media.

Laryngoscopy via een XBOX draagt bij aan de behendigheid van KNO artsen. Door dit als een serious game op te zetten, wordt het competitieve element toegevoegd en kan er een beste laryngoscopist worden aangewezen. Het bevordert de kwaliteit van het handelen tijdens deze procedure. Bij alle programma’s en games moet het element “fun” niet verwaarloosd worden om succesvol te zijn.

Digitale geletterdheid moet opgenomen worden in het curriculum van medische opleidingen. Mesko werkt er hard aan om dit te bereiken onder Medcourse20.com. Tijdens Medicine 2.0 in Stanford – USA – 2011 werd het MedCourse20.com project geïntroduceerd. Het bevat alle elementen nodig om medici in opleiding voor te bereiden op de digitale wereld.

Met “Let’s tweet in touch” eindigt Mesko, stellend dat Medicine 2.0 niet op technologie gebaseerd is, maar op sociale media. De blog van Mesko telt 2,5 miljoen volgers. Hij gebruikt twitter, facebook en andere sociale media voor verschillende doeleinden. Wellicht is Mesko de meest sociale medicus in de wereld.

Rene Luigies

Rene is consultant op het snijvlak productontwikkeling en gezondheidszorg/projectmanager valpreventiebus/multitasker/outofthebox denker/innovator/ Eusamed bv/ Op twitter@Lodewijkjes Netherlands, Rijswijk (Gld)

René Luigies heeft 30 jaar ervaring in nationale- en internationale marketing en business development in de medische sector. Die ervaring strekt zich uit van de farmaceutische industrie tot de medische apparatuur. In 2001 startte hij zijn eigen bedrijf in Nederland. Na de succesvolle introductie van een product op het gebied van pijnbestrijding, heeft dit bedrijf zich verder ontwikkeld tot specialisatie op het snijvlak van product ontwikkeling en gezondheidszorg. Bekende succesvolle producten zijn de OHRA valpreventiebus en de OOGbus van het Oogzorgnetwerk en CZ. Binnen het bedrijf is een groot netwerk aanwezig met de belangrijkste stakeholders in de gezondheidszorg, zoals zorgverzekeringen en overkoepelende organisaties, overheid, zorgverleners, hogescholen, universiteiten en het MKB. Op dit moment wordt dit netwerk ingezet voor eigen consultancy activiteiten, en voor zijn functie als zorginnovatiemakelaar voor Health Valley.

Een volledig cv is te vinden op LinkedIn: http://nl.linkedin.com/in/reneluigies
En René Luigies is te volgen op twitter: @Lodewijkjes

Valpreventie2.0

In 2007 is het OHRA valpreventie project gestart. Dit was het resultaat van een product concept dat ik samen met iemand uit de thuiszorg en een huisarts aan OHRA presenteerde. OHRA heeft dit project volledig gefinancierd. Dit project is volledig door mij opgezet en uitgewerkt, respectievelijk gemanaged. Ook de uitwerking van de resultaten zijn door mij gedaan. Het OHRA valpreventieproject heeft geresulteerd in een afname van 35% van het aantal valincidenten op een groep van 1561 mensen.

De kosten voor de landelijke uitrol bleken te hoog voor zorgverzekeraar CZ, die OHRA heeft overgenomen. Daarmee staakte het project. In het kader van eHealth heb ik toen Valpreventie2.0 bedacht. Een internet applicatie, waarmee ouderen zelf een risicoanalyse kunnen doen, vervolgens een advies krijgen om dat risico te verminderen en vervolgd worden of zij de adviezen ook opgevolgd hebben en of zij hulp/ondersteuning nodig hebben. Daarbij een vervolg door middel van registratie van het aantal valincidenten.

Inmiddels heb ik het NIPED bereid gevonden om valpreventie2.0 te realiseren. In mijn presentatie zal ik ingaan op het proces van valpreventie 1.0 naar de realisatie van valpreventie 2.0. De obstakels, de overwegingen, de weg naar de juiste partners, de financiering, het vinden van stakeholders, en de implementatie in de gezondheidszorg. En een korte visie geven op valpreventie 3.0, waar al gesprekken over gevoerd worden.

Recente artikelen