EPD invoer geeist door VWS IGZ voor 2013

Array

Vóór 2013 moet elke patient een elektronisch patientendossier krijgen. Dat eist de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) in een rapport (2011-10 Staat van de Gezondheidszorg 2011_tcm294-310059, PDF) over de ICT in de gezondheidszorg.

De inspectie onderzocht voor deze Staat van de Gezondheidszorg welke risico’s voor verantwoorde zorg een rol spelen bij de toepassing van ICT in de informatie-uitwisseling. De inspectie constateerde in het toezicht dat de dossiervoering in veel zorginstellingen onder de maat is, maar niet eerder onderzocht de inspectie de rol van ICT hierbij. Voor dit rapport zijn onder andere casestudies uitgevoerd naar informatie-uitwisseling in de diagnosefase, behandeling en nazorg voor patienten met longkanker, CVA (beroerte) en manisch-depressieve stoornis. De resultaten zijn getoetst in diverse expertmeetings.

De belangrijkste conclusie is dat de grootste risico’s ontstaan door knelpunten in de informatie-uitwisseling – onafhankelijk van de toepassing van ICT hierbij. Dossiers zijn niet actueel, niet compleet en bevatten lang niet altijd de informatie die voor professionals relevant is. Hoe verder de schakels in de zorg van elkaar af liggen, hoe groter de knelpunten. Zo is de informatie-uitwisseling tussen cure en care en met de GGZ vaak slecht geregeld.

Dit geldt ook voor nazorg en palliatieve zorg voor patienten na een opname in ziekenhuis of GGZ-instelling.
Uit het onderzoek blijkt dat ICT de knelpunten niet automatisch oplost. Hoewel steeds meer instellingen gebruik maken van elektronische patientendossiers, is de uitwisseling tussen instellingen (en hun systemen) een groot knelpunt. Bovendien is de informatie over een patient sterk versnipperd opgeslagen, zelfs binnen instellingen. Een patient die vraagt om inzage van zijn dossier zal merken dat een instelling meer (elektronische) dossiers over hem heeft die intern inconsistenties kunnen vertonen. Ook dat levert risico’s voor patienten op.

De structurele knelpunten in de informatie-uitwisseling moeten met prioriteit opgelost worden. Dat dit veel winst voor de patientveiligheid kan opleveren blijkt bijvoorbeeld bij het operatief proces: door verbetering van de informatie-uitwisseling halveert het aantal mensen dat overlijdt rond een operatie. Voor uitwisseling tussen verschillende soorten hulpverleners is in principe expliciete toestemming van patienten een wettelijk vereiste, maar hulpverleners vragen deze toestemming lang niet altijd.

Uit oogpunt van patientveiligheid pleit de inspectie voor één dossier per patient dat alle betrokken professionals – na toestemming van de patiënt – gebruiken.

De inspectie doet onder andere de volgende aanbevelingen:

  • –  De inspectie verwacht dat nieuwe richtlijnen en protocollen ook vastleggen hoeinformatie-uitwisseling geborgd is en vraagt de Regieraad dit als eis op te nemen in zijn

    Richtlijn voor richtlijnen.

  • –  Zorginstellingen moeten voor 2013 aantoonbaar beleid implementeren voor verant-woorde informatie-uitwisseling tussen professionals binnen en buiten de instelling. Dit omvat ook de onbelemmerde toegang van patiënten tot hun dossiers. Zorgverzekeraars kunnen hier een stimulerende rol bij spelen.

6 Inspectie voor de Gezondheidszorg

Staat van de Gezondheidszorg 2011 7

– Er moeten zorgbrede normen en standaarden komen over welke informatie nodig is, op welke manier deze wordt opgeslagen, in welke terminologie, en hoe uitwisseling van informatie plaatsvindt. De inspectie adviseert de minister van VWS hiervoor een commissie in te stellen. De inspectie zal op deze normen en standaarden gaan toezien.

Bron: IGZ

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen