GFHEU: Beïnvloeding van cognitief en mentaal gedrag in de zorg

Array

GameLaB: Een succesvolle toepassing voor kinderen met Traumatisch Hersenletsel,
José Ermers – Revalidatiecentrum, De Hoogstraat – Utrecht

GameLaB is ontwikkeld met een start bedrag van  € 500.

De klassieke behandelmethode bestaat uit een directe relatie tussen patient en behandelaar, de eerste orde in een behandeling. Een volgende orde in de behandeling is het toevoegen van bijvoorbeeld een middel zoals een bal. Van groot belang bij revalidatie is dat het spel element niet als “fun” beschouwd moet worden, maar als doel. Dit is anders ten opzichte van eerdere uitspraken tijdens GFHEU, waarin benadrukt werd dat gaming ook fun moet zijn.

De implementatie van een game is van belang  voor het resultaat. Een slechte implementatie zal resulteren in het uitblijven van succes. Vooral in de revalidatie is implementatie van belang, in verband met het ontbreken van de fun factor. Een derde orde is in GameLab toegevoegd, door het maken van een spel in een spel, multitasking.

Gaming gebruikt voor OCD – Een goede match??
Damiaan Denys – AMC Amsterdam afd. psychiatrie

OCD staat voor Obstructive Compulsive Disorder.  Obsessies zijn ideeen die continue herhaald worden in de geest van de mens. In OCD leiden die obsessies tot dwangmatig gedrag van de mens. Voor de diagnostiek is een game ontwikkeld. In eerste instantie middels een statisch ontworpen woning, in tweede fase door gebruik te maken van video technieken. Met diverse voorbeelden laat Denys zien wat OCD inhoudt.

Middels de gaming techniek kunnen handelingen in de woning gesimuleerd worden, zoals het inruimen van een keukenkast, het schoonmaken van het aanrecht of een toilet. Door patienten te confronteren met dit game is het mogelijk om de diagnose te stellen. Met het game beoogt Denys ook de mate van OCD te beoordelen. Dit wordt gedaan in combinatie met het meten van EEG’s en bijvoorbeeld de hartfrequentie. Het spel is dusdanig eenvoudig dat het op een DVD te zetten is en verspreid kan worden en dus voor internationaal gebruik. Er wordt alleen gebruik gemaakt van beelden en geen gesproken tekst

Moodplay, gaming om depressie en angsten te behandelen.
Heleen Riper, VU – Amsterdam

eMental-Health 2.0 gebruikt een combinatie van oude en nieuwe ICT methodieken voor behandelingen in de geestelijke gezondheidszorg. In eMental-Health 2.0 wordt de patient centraal gesteld. De noodzaak daarvan is bijzonder hoog, in verband met de verwachte groei van het aantal patienten met geestelijke aandoeningen.

Interventies zijn er van preventie tot behandeling. Van eMental-Health 2.0 is het klinische effect aangetoond. Ook is de kost efficiente ervan aangetoond. Helaas is het bereik via de online interventie beperkt. Onder meer ten gevolge van een te beperkt aantal begeleiders. Bovendien is het drop-out percentage relatief hoog. Vandaar droomt Riper van de ontwikkeling van serious gaming op het gebied van Mental-Health. Dit biedt perspectieven voor inzichten van de effecten op de lange termijn.

Rene Luigies

Rene is consultant op het snijvlak productontwikkeling en gezondheidszorg/projectmanager valpreventiebus/multitasker/outofthebox denker/innovator/ Eusamed bv/ Op twitter@Lodewijkjes Netherlands, Rijswijk (Gld)

René Luigies heeft 30 jaar ervaring in nationale- en internationale marketing en business development in de medische sector. Die ervaring strekt zich uit van de farmaceutische industrie tot de medische apparatuur. In 2001 startte hij zijn eigen bedrijf in Nederland. Na de succesvolle introductie van een product op het gebied van pijnbestrijding, heeft dit bedrijf zich verder ontwikkeld tot specialisatie op het snijvlak van product ontwikkeling en gezondheidszorg. Bekende succesvolle producten zijn de OHRA valpreventiebus en de OOGbus van het Oogzorgnetwerk en CZ. Binnen het bedrijf is een groot netwerk aanwezig met de belangrijkste stakeholders in de gezondheidszorg, zoals zorgverzekeringen en overkoepelende organisaties, overheid, zorgverleners, hogescholen, universiteiten en het MKB. Op dit moment wordt dit netwerk ingezet voor eigen consultancy activiteiten, en voor zijn functie als zorginnovatiemakelaar voor Health Valley.

Een volledig cv is te vinden op LinkedIn: http://nl.linkedin.com/in/reneluigies
En René Luigies is te volgen op twitter: @Lodewijkjes

Valpreventie2.0

In 2007 is het OHRA valpreventie project gestart. Dit was het resultaat van een product concept dat ik samen met iemand uit de thuiszorg en een huisarts aan OHRA presenteerde. OHRA heeft dit project volledig gefinancierd. Dit project is volledig door mij opgezet en uitgewerkt, respectievelijk gemanaged. Ook de uitwerking van de resultaten zijn door mij gedaan. Het OHRA valpreventieproject heeft geresulteerd in een afname van 35% van het aantal valincidenten op een groep van 1561 mensen.

De kosten voor de landelijke uitrol bleken te hoog voor zorgverzekeraar CZ, die OHRA heeft overgenomen. Daarmee staakte het project. In het kader van eHealth heb ik toen Valpreventie2.0 bedacht. Een internet applicatie, waarmee ouderen zelf een risicoanalyse kunnen doen, vervolgens een advies krijgen om dat risico te verminderen en vervolgd worden of zij de adviezen ook opgevolgd hebben en of zij hulp/ondersteuning nodig hebben. Daarbij een vervolg door middel van registratie van het aantal valincidenten.

Inmiddels heb ik het NIPED bereid gevonden om valpreventie2.0 te realiseren. In mijn presentatie zal ik ingaan op het proces van valpreventie 1.0 naar de realisatie van valpreventie 2.0. De obstakels, de overwegingen, de weg naar de juiste partners, de financiering, het vinden van stakeholders, en de implementatie in de gezondheidszorg. En een korte visie geven op valpreventie 3.0, waar al gesprekken over gevoerd worden.

Recente artikelen