Wat er geleerd is van het REPLAY serious game project

Array

Jim Playfoot  – White Loop and Creative Director, Stealth Education

Gaming heeft een enorm vlucht genomen. In de VS speelt 72% van de gezinnen video games, Farmville van Facebook heeft 39 miljoen gebruikers. Gaming is “common sense”, zo opent Playfoot.

Het Replay game is ontwikkeld voor jongeren van 10-14 jaar, die een matige vorm van antisociaal gedrag vertonen. Replay is een 3D race spel, en is ontwikkeld om borderline jongeren meer betrokken te maken bij de  maatschappij. Replay is gefinancierd met Europese subsidies. Een hele sessie van het spel duurt één uur; half uur spel, half uur evaluatie met de begeleider. Replay werd door de gebruikers positief naar buiten gebracht. De spelers raakten volledig betrokken bij de activiteiten. Het veranderde de dynamiek en creeerde een nieuwe band tussen de gebruiker en de begeleider.

Praktische aspecten, culturele verschillen tussen landen, de behoefte aan technische begeleiding, weerstand van de begeleiders en aanpassingen gedurende de test fase vormden de grootste obstakels in het Replay project.

Belangrijkste lessen uit het replay project zijn dat er uitermate goed nagedacht moet worden over de inhoud en de mate van interactiviteit. Daarbij is de keuze van het platform waarop een game gespeeld kan worden van belang, niet iedereen beschikt over hetzelfde systeem. En de ontwerper moet zich realiseren dat een game niets anders is dan weer een ander middel om iets te bereiken. Tenslotte, bij het ontwerpen van games voor opleidingen moeten vooral de opleiders betrokken worden in het project. Die zien een game vaak eerder als een bedreiging dan een hulpmiddel. Playfoot sluit af met “Play is not disguised learning, play is learning” – quote Henry Jenkins

 

Rene Luigies

Rene is consultant op het snijvlak productontwikkeling en gezondheidszorg/projectmanager valpreventiebus/multitasker/outofthebox denker/innovator/ Eusamed bv/ Op twitter@Lodewijkjes Netherlands, Rijswijk (Gld)

René Luigies heeft 30 jaar ervaring in nationale- en internationale marketing en business development in de medische sector. Die ervaring strekt zich uit van de farmaceutische industrie tot de medische apparatuur. In 2001 startte hij zijn eigen bedrijf in Nederland. Na de succesvolle introductie van een product op het gebied van pijnbestrijding, heeft dit bedrijf zich verder ontwikkeld tot specialisatie op het snijvlak van product ontwikkeling en gezondheidszorg. Bekende succesvolle producten zijn de OHRA valpreventiebus en de OOGbus van het Oogzorgnetwerk en CZ. Binnen het bedrijf is een groot netwerk aanwezig met de belangrijkste stakeholders in de gezondheidszorg, zoals zorgverzekeringen en overkoepelende organisaties, overheid, zorgverleners, hogescholen, universiteiten en het MKB. Op dit moment wordt dit netwerk ingezet voor eigen consultancy activiteiten, en voor zijn functie als zorginnovatiemakelaar voor Health Valley.

Een volledig cv is te vinden op LinkedIn: http://nl.linkedin.com/in/reneluigies
En René Luigies is te volgen op twitter: @Lodewijkjes

Valpreventie2.0

In 2007 is het OHRA valpreventie project gestart. Dit was het resultaat van een product concept dat ik samen met iemand uit de thuiszorg en een huisarts aan OHRA presenteerde. OHRA heeft dit project volledig gefinancierd. Dit project is volledig door mij opgezet en uitgewerkt, respectievelijk gemanaged. Ook de uitwerking van de resultaten zijn door mij gedaan. Het OHRA valpreventieproject heeft geresulteerd in een afname van 35% van het aantal valincidenten op een groep van 1561 mensen.

De kosten voor de landelijke uitrol bleken te hoog voor zorgverzekeraar CZ, die OHRA heeft overgenomen. Daarmee staakte het project. In het kader van eHealth heb ik toen Valpreventie2.0 bedacht. Een internet applicatie, waarmee ouderen zelf een risicoanalyse kunnen doen, vervolgens een advies krijgen om dat risico te verminderen en vervolgd worden of zij de adviezen ook opgevolgd hebben en of zij hulp/ondersteuning nodig hebben. Daarbij een vervolg door middel van registratie van het aantal valincidenten.

Inmiddels heb ik het NIPED bereid gevonden om valpreventie2.0 te realiseren. In mijn presentatie zal ik ingaan op het proces van valpreventie 1.0 naar de realisatie van valpreventie 2.0. De obstakels, de overwegingen, de weg naar de juiste partners, de financiering, het vinden van stakeholders, en de implementatie in de gezondheidszorg. En een korte visie geven op valpreventie 3.0, waar al gesprekken over gevoerd worden.

Recente artikelen