Maastrichtse wetenschappers het meest productief

Array

Verreweg de meeste publicaties op het gebied van geneeskundig onderwijs
Maastrichtse wetenschappers op het gebied van geneeskundig onderwijs zijn het meest productief. Ze hebben verreweg de meeste publicaties op hun naam staan.  Dat blijkt uit een onlangs gepubliceerd onderzoek door J.I. Rotgans van het Centre for Research in Pedagogy and Practice van de Nanyang Technological University Singapore.

In de periode 1988-2010 zijn er door wetenschappers van de Universiteit Maastricht 295 wetenschappelijke artikelen over geneeskundig onderwijs gepubliceerd. Maastricht laat daarmee gerenommeerde instituten, zoals de universiteiten van Harvard (224), Toronto (199) en Washington (184), ver achter zich. 

In de top-tien van meest vlijtige wetenschappers op het gebied van geneeskundig onderwijs staan maar liefst vier ‘Maastrichtenaren’. Cees van der Vleuten voert de ranglijst aan met 171 publicaties, gevolgd door de Albert Scherpbier (sinds kort decaan van de faculteit FHML) met 114 gepubliceerde artikelen. Op de vijfde plaats staat Diana Dolmans met 50 publicaties en op de zesde plaats Henk Schmidt met 42 publicaties. Laatstgenoemde werkt overigens deels in Rotterdam en deels voor de Universiteit Maastricht.

In de top-tien van meest geciteerde wetenschappers op het gebied van geneeskundig onderwijs staat Schmidt op een derde en Van der Vleuten op een vierde plaats. Deze ranglijst wordt aangevoerd door G.R. Norman van de McMaster University (Canada), gevolgd door G. Regehr van de University of Toronto (eveneens Canada). Deze discrepantie tussen aantallen publicaties en citaties heeft alles te maken met senioriteit. Scherpbier: “Norman en Regehr lopen al veel langer mee, en zijn dus vaker geciteerd. Maar dat gaat veranderen.”

Volgens Scherpbier is het belang van al die publicaties het “kritisch blijven op onderwijs. Het onderwijs voortdurend verbeteren, en die verbeteringen vervolgens delen met elkaar.”

De ‘publiceerdrift’ van de Maastrichtse wetenschappers heeft onder meer te maken met de methodiek van het probleemgestuurd onderwijs (problem-based learning), dat in Maastricht is (verder)ontwikkeld. Van alle deelgebieden op het gebied van geneeskundig onderwijs die wetenschappelijk onderzocht zijn, is het probleemgestuurd onderwijs een van de belangrijkste, naast toetsing, klinische vaardigheden en communicatievaardigheden.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen