Kennisonderzoek ‘Chemotherapie: Wat weet u ervan?’

Array

Morgen 4 februari, op wereldkankerdag start er een grootschalig landelijk onderzoek met  het motto ‘Chemotherapie: Wat weet u ervan?’ Doelstelling is om met de uitkomsten van dit onderzoek meer kennis te hebben en een betere beeldvorming over de effecten en bijwerkingen van chemotherapie. Op basis daarvan kan dan patientvriendelijker en meer patientgerichte voorlichting worden ontwikkeld. Zowel mensen die te maken hebben gehad met chemotherapie als mensen die dat niet hebben, worden opgeroepen mee te doen aan het onderzoek.
Het onderzoek wordt uitgevoerd door communicatiewetenschappers van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Hoofdonderzoeker dr. Julia van Weert, universitair hoofddocent Gezondheidscommunicatie: “Er is veel veranderd de afgelopen jaren in het doorlopen van chemotherapie en hanteren van bijwerkingen. Wat we willen weten is of er mythes, attitudes en (on-)waarheden bestaan over chemotherapie en in hoeverre deze afwijken van de werkelijke ervaringen van patienten. Ook zijn we erg geïnteresseerd in verschillen tussen oudere en jongere mensen. Denkt men bijvoorbeeld dat iedereen die chemotherapie ondergaat misselijk wordt of moet braken? Hoe groot is de angst voor chemotherapie? Weet men wat de werking en mogelijke bijwerkingen zijn van chemotherapie en wat je er aan kunt doen? Wil men onder alle omstandigheden een behandeling met chemotherapie ondergaan? Welke informatiebehoeften zijn er? Inzicht in de attitudes en verwachtingen kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan de ontwikkeling van patientgerichte voorlichting”, aldus Van Weert.

VRAGENLIJST
Het onderzoek bevat twee aparte vragenlijsten: één voor mensen die zelf of in hun directe omgeving te maken hebben gehad met chemotherapie en één voor mensen die er niet of nauwelijks mee te maken hebben gehad. De UvA-onderzoekers werkten nauw samen met een panel van deskundigen bij de ontwikkeling van de vragenlijst. Verpleegkundig specialist Sylvia Verhage uit het Jeroen Bosch Ziekenhuis: “De resultaten bieden aanknopingspunten om patientvriendelijke en -gerichte voorlichting op maat te ontwikkelen, die past bij individuele wensen en behoeften. Dat is van belang om zo goed mogelijk een behandeling met chemotherapie te doorlopen.” Het onderzoek loopt van 4 februari, Wereldkankerdag, tot 4 april 2012. Alle Nederlanders boven de 18 jaar kunnen meedoen. We nodigen uitdrukkelijk ook ouderen uit om mee te doen aan het onderzoek. Het invullen van de vragenlijst neemt ongeveer 15 minuten in beslag. De vragenlijst is te vinden op www.chemotherapie.nl/kennisonderzoek

Rene Luigies

Rene is consultant op het snijvlak productontwikkeling en gezondheidszorg/projectmanager valpreventiebus/multitasker/outofthebox denker/innovator/ Eusamed bv/ Op twitter@Lodewijkjes Netherlands, Rijswijk (Gld)

René Luigies heeft 30 jaar ervaring in nationale- en internationale marketing en business development in de medische sector. Die ervaring strekt zich uit van de farmaceutische industrie tot de medische apparatuur. In 2001 startte hij zijn eigen bedrijf in Nederland. Na de succesvolle introductie van een product op het gebied van pijnbestrijding, heeft dit bedrijf zich verder ontwikkeld tot specialisatie op het snijvlak van product ontwikkeling en gezondheidszorg. Bekende succesvolle producten zijn de OHRA valpreventiebus en de OOGbus van het Oogzorgnetwerk en CZ. Binnen het bedrijf is een groot netwerk aanwezig met de belangrijkste stakeholders in de gezondheidszorg, zoals zorgverzekeringen en overkoepelende organisaties, overheid, zorgverleners, hogescholen, universiteiten en het MKB. Op dit moment wordt dit netwerk ingezet voor eigen consultancy activiteiten, en voor zijn functie als zorginnovatiemakelaar voor Health Valley.

Een volledig cv is te vinden op LinkedIn: http://nl.linkedin.com/in/reneluigies
En René Luigies is te volgen op twitter: @Lodewijkjes

Valpreventie2.0

In 2007 is het OHRA valpreventie project gestart. Dit was het resultaat van een product concept dat ik samen met iemand uit de thuiszorg en een huisarts aan OHRA presenteerde. OHRA heeft dit project volledig gefinancierd. Dit project is volledig door mij opgezet en uitgewerkt, respectievelijk gemanaged. Ook de uitwerking van de resultaten zijn door mij gedaan. Het OHRA valpreventieproject heeft geresulteerd in een afname van 35% van het aantal valincidenten op een groep van 1561 mensen.

De kosten voor de landelijke uitrol bleken te hoog voor zorgverzekeraar CZ, die OHRA heeft overgenomen. Daarmee staakte het project. In het kader van eHealth heb ik toen Valpreventie2.0 bedacht. Een internet applicatie, waarmee ouderen zelf een risicoanalyse kunnen doen, vervolgens een advies krijgen om dat risico te verminderen en vervolgd worden of zij de adviezen ook opgevolgd hebben en of zij hulp/ondersteuning nodig hebben. Daarbij een vervolg door middel van registratie van het aantal valincidenten.

Inmiddels heb ik het NIPED bereid gevonden om valpreventie2.0 te realiseren. In mijn presentatie zal ik ingaan op het proces van valpreventie 1.0 naar de realisatie van valpreventie 2.0. De obstakels, de overwegingen, de weg naar de juiste partners, de financiering, het vinden van stakeholders, en de implementatie in de gezondheidszorg. En een korte visie geven op valpreventie 3.0, waar al gesprekken over gevoerd worden.

Recente artikelen