GGD Rotterdam-Rijnmond volledig HKZ gecertificeerd!

Array

Sinds vrijdag 9 maart beschikt de GGD over alle relevante HKZ kwaliteitscertificaten.  Op 6, 8 en 9 maart 2012 zijn een groot aantal afdelingen binnen de GGD bezocht door externe auditors van Lloyd’s Register Quality Assurance voor de beoordeling van het kwaliteitssysteem in het kader van de HKZ certificering.

HKZ
HKZ (Harmonisatie van de Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector) heeft tot doel te komen tot duurzame kwaliteitsverbetering in de zorgsector. Voor tal van activiteiten in de zorgsector zijn door stichting HKZ kwaliteitsnormen ontwikkeld: van ambulancezorg tot tandartspraktijk en van huisartsen tot zorgboerderijen. En dus ook voor de openbare gezondheidszorg zoals die door de GGD’en wordt aangeboden. Het gaat er bij HKZ om of de organisatie intern de zaken op orde heeft, of de klant / client / patient / ketenpartner centraal staan en of de organisatie continue werkt aan verbetering. Wanneer een organisatie meent dat wordt voldaan aan de HKZ eisen wordt een onafhankelijk extern bureau ingeschakeld die beoordeelt of dat inderdaad zo is. In dat geval ontvangt de organisatie het HKZ kwaliteitscertificaat.

Door het bestuderen van documenten en door een groot aantal gesprekken op de afdelingen hebben de externe auditors van Lloyd’s zich een beeld gevormd van de manier van werken binnen de GGD Rotterdam-Rijnmond. De conclusie van de auditors aan het eind van de week was dat de GGD werkt conform de HKZ systematiek en daarmee voldoet aan alle eisen horend bij het HKZ certificaat.

Hiermee is een mijlpaal bereikt. Een aantal andere afdelingen binnen de GGD was al langer in het bezit van een dergelijk certificaat. Met de resultaten van vorige week is onze GGD nu voor alle standaard GGD werkprocessen gecertificeerd.

Conclusie: een prachtig resultaat waar met grote inzet aan is gewerkt en een grote stap vooruit voor de GGD!

Het kan altijd beter!
Nu we de certificaten hebben behaald is het zaak die ook te behouden en verder te werken aan de kwaliteit binnen de organisatie. Door Lloyd’s is aangegeven dat wij nu aan de HKZ eisen voldoen, maar dat er ook nog ruimte is voor verbetering op een aantal punten. Over een half jaar worden we opnieuw geaudit en dan moet duidelijk zijn dat er daadwerkelijk voortgang is geboekt op de genoemde punten. De essentie van HKZ is dat wordt gewerkt aan het voortdurend verbeteren van de gang van zaken binnen de organisatie. En dat moeten we dan kunnen aantonen. Het kan en moet altijd beter!

Voor aanvullende informatie over dit onderwerp kunt u contact opnemen met Nico Huffels van de GGD Rotterdam-Rijnmond
([email protected]).

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen