Martini Ziekenhuis heeft positief resultaat van bijna 7 miljoen euro

Array

Hans Feenstra

Het Martini Ziekenhuis presenteert deze week – als eerste ziekenhuis in Nederland – wederom een uitstekend jaarresultaat. Met bijna 7 miljoen euro is de winst minder hoog dan vorig jaar, daar staat tegenover dat het eigen vermogen van het ziekenhuis sneller toegenomen is dan gepland. Bestuursvoorzitter Hans Feenstra is daarmee zeer tevreden: ’Met een solvabiliteit van 14,8% mogen we ons nu met recht een gezond bedrijf noemen. De komende jaren kenmerken zich door de nodige onzekerheden, waardoor een stevige reservepositie nodig is.’

Dat het Martini Ziekenhuis het goed doet, is niet alleen in de financien terug te zien. Zowel het aantal poliklinische als opgenomen patienten is gestegen en uit de resultaten van de Consumer Quality Index 2011 blijkt dat deze patienten de zorg in het Martini met een ruime 8 waarderen. Bovendien zou 95% van de respondenten deze zorg bij vrienden en familie aanbevelen. Daarnaast is ook het sterftecijfer van het ziekenhuis al jaren onverminderd laag. Kwaliteit van zorg is speerpunt van het ziekenhuis, de implementatie van de thema’s van het landelijk VMS1-programma zijn voortvarend opgepakt. Dat goede zorg wordt gegeven door tevreden medewerkers bevestigt het medewerkerstevredenheidonderzoek (2011). De uitkomst is dat die tevredenheid onder de Martini-medewerkers de laatste twee jaar enorm is toegenomen.

Eigen vermogen
Feenstra is trots dat de verschillende resultaten een positieve ontwikkeling laten zien. ‘We gaan de ingezette koers verder voortzetten en blijven voortdurend bezig om onze zorg te optimaliseren voor onze huidige en toekomstige patienten. De afgelopen drie jaar zijn we er door positieve exploitatieresultaten weer in geslaagd voldoende eigen vermogen op te bouwen, waarmee we een vertrouwenwekkende partij zijn voor banken en verzekeraars. Dit eigen vermogen is belangrijk in een onzekere tijd. Zo weten we nog niet wat voor ons de financiele resultaten van de nieuwe DOT2-systematiek zijn.’

Nieuwe activiteiten
De afgelopen periode is in het ziekenhuis een strategisch plan voor de periode tot 2016 ontwikkeld. ‘We blijven als Martini Ziekenhuis doen waar we goed in zijn, daarnaast kijken we kritisch waar wij een toegevoegde waarde kunnen hebben. Dat doen we richting onze patienten en richting onze partners in de zorg. Bijvoorbeeld op het gebied van samenwerking, binnen het ziekenhuis, met andere ziekenhuizen en in de keten. Ook op het digitale terrein zetten we stappen, we zijn in het afgelopen jaar al op beperkte schaal gestart met patientencommunities. In 2012 staan deze en andere ontwikkelingen op het gebied van e-health hoog op onze agenda.’

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen