Tekenatelier in patio Y: Krokobrillen en kanariefanten bij revalidat..

In opperste concentratie en met het zweet op hun voorhoofd waren ze bezig in de vernieuwde patio Y van de polikliniek. Acht kinderen in de leeftijd van zeven tot twaalf jaar maakten onder de bezielende leiding van illustrator Marieke van Ditshuizen fantasierijke kunstwerken.

Op initiatief van de Fiep Westendorp Foundation vond op donderdagmiddag 3 mei een tekenworkshop plaats voor kinderen die in VUmc revalideren en die wel wat extra’s kunnen gebruiken. Na een korte uitleg van Van Ditshuizen over illustreren, fantasie en emoties kregen de kinderen de opdracht een fantasiedier te tekenen, zoals een krokobril of een kanariefant. De kunstenaars in de dop gingen verwoed aan de slag. Sommigen kinderen maakten wel twee of drie tekeningen en verzonnen bovendien hun eigen fantasiedieren.

Karin Boeschoten, ergotherapeut bij revalidatiegeneeskunde en aanwezig bij de workshop, vertelt: “Na twee uur moesten we echt zeggen dat het voorbij was, ook al wilden de kinderen nog wel even door.” De aanwezige vaders en moeders waren eveneens enthousiast. Boeschoten: “De ouders vonden het fijn dat ze nu eens naar VUmc gingen om iets leuks te doen en niet voor een doktersbezoek of een therapie. Eén van de kinderen twijfelde in eerste instantie of hij mee wilde doen. Maar na afloop, toen hij hoorde dat er volgend jaar misschien weer een workshop komt, zei hij: ‘Dan moet je mij zeker weer uitnodigen!’ En ook wat ons betreft, is het zeker voor herhaling vatbaar.”

Foundation
Fiep Westendorp is bekend van de tekeningen van Jip en Janneke, Pluk van de Petteflet en Pim en Pom. Veel van haar illustraties behoren inmiddels tot ons collectieve geheugen. Na haar dood in 2004 liet Westendorp de rechten op haar tekeningen en het geld dat ze verdiend had na aan de Fiep Westendorp Foundation. Deze Foundation steunt vooral projecten gericht op kinderen die het om wat voor reden dan ook moeilijk of minder goed getroffen hebben. De projecten zijn meestal gericht op de bevordering van de culturele en artistieke vorming van kinderen.

bron: VUmc