Aandacht van arts voor gedrag na medische fout neemt vlucht

Array

Artsen lijken meer gespitst op het verbeteren van de communicatie rond medische incidenten. Dat constateert aansprakelijkheidsverzekeraar Centramed op basis van het sterk toenemende aantal aanvragen voor trainingen op dit gebied door medische staven, beroepsverenigingen en opleiders. De afgelopen twee maanden kwamen zo’n 50 aanvragen binnen, waarvan 35 een vervolg hebben gekregen.

“Zorgverleners lijken nu steeds beter de noodzaak in te zien van goede communicatie met een patient als er iets is misgegaan”, aldus Centramed-directeur Barbara Stam. “De gezamenlijke gedragscode rond medische aansprakelijkheid (GOMA) is bij het opstellen twee jaar geleden weliswaar omarmd door brancheorganisaties, verzekeraars en klachtenfunctionarissen, maar het bleef lastig om de artsen zelf te bereiken. Daar lijkt nu een kentering in gekomen.” Een eenduidige verklaring voor de  groeiende belangstelling heeft Centramed vooralsnog niet.

Stam: “Maar de aanhoudende media-aandacht voor medische incidenten zal zeker een rol spelen. Evenals de aandacht die onze film over communicatie rond medische incidenten heeft gekregen in de media. Dat die film beschikbaar is voor academische opleidingen heeft daar wellicht ook bij geholpen. Zo heeft “Met lood in de schoenen…” inmiddels een plek in de geneeskundestudie gekregen bij het VUmc en het Erasmus MC.”

Naar verwachting zal de aandacht voor verbetering van de communicatie rond medische incidenten de komende tijd blijven toenemen. Zo ligt het boek “Hadden ze maar geluisterd…” over patientveiligheid en het belang van goede communicatie komende dagen op de deurmat bij 3000 zorgverleners in Nederland. Schrijver Matthijs Buikema gaat onder meer in op de vraag hoe medische fouten te helpen voorkomen en hoe te handelen na een fout. Het Leids Universitair Medisch Centrum, Skipr en Centramed maakten de distributie van het boek mogelijk.

Over Centramed
Centramed is een onafhankelijke onderlinge waarborgmaatschappij, die zonder winstoogmerk zorginstellingen verzekert tegen (medische) aansprakelijkheid. Deskundige en ervaren specialisten van Centramed spreken persoonlijk met de betrokken zorgverlener en de patient. In nauwe samenspraak met de zorginstelling volgt een besluit en regelt Centramed een eventuele uitkering van de schade.

bron: Centramed

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen