NMT FenCS klanten ondervinden geen hinder aan de validatiemodule van VECOZO

Array

Op 18 juli jl. is VECOZO gestart met het uitvoeren van technische controles op aangeleverde declaraties voor de mondzorg. Een declaratiebestand dat één of meerdere technische fouten bevat, wordt volledig door VECOZO afgekeurd. Het betreffende declaratiebestand wordt dan niet doorgestuurd naar de zorgverzekeraar. De zorgverlener moet aan de hand van het retourbericht, de geconstateerde fout(en) herstellen en het gehele declaratiebestand opnieuw aanbieden.

Dit kost een zorgverlener niet alleen heel veel tijd, ook duurt het aanzienlijk langer voordat de declaraties worden uitbetaald. Om dit te voorkomen zou de zorgverlener gebruik kunnen maken van de validatie module van VECOZO om daarmee vooraf een controle op eventuele fouten te kunnen uitvoeren. Het probleem hierbij is dat de meeste softwarepakketten er niet toe in staat zijn om een proefdeclaratie te maken.

Klanten van NMT FenCS, onderdeel van de Infomedics Groep B.V., zullen aan de validatiemodule van VECOZO geen hinder ondervinden. Infomedics, uitvoerder van de factoringactiviteiten van NMT FenCS, biedt namelijk als enige factoring-en clearingmaatschappij een oplossing na het constateren van de technische fout door VECOZO.

Direct bij ontvangst van het declaratiebestand vindt er een controle plaats waarbij wordt gekeken of de aangeleverde informatie juist en volledig is. Hier worden ook regels zoals VECOZO deze hanteert gevalideerd. Indien de declaratie informatie niet aan de regels voldoet, bieden wij onze klanten de mogelijkheid  de informatie alsnog aan te vullen, een patientnota te versturen of de declaratie te stoppen.

De controle bij ontvangst van het declaratiebestand, sluit niet uit dat VECOZO alsnog afwijst op basis van technische fout. Om dit te ondervangen wordt, wanneer een declaratiebestand is aangemaakt, deze eerst gevalideerd bij VECOZO.

Bij afwijzing van uw declaratiebestand vanwege technische fouten, wordt de betreffende patientnota door Infomedics verwijderd uit het declaratiebestand en wordt het gecorrigeerde bestand opnieuw aangeboden bij de validatiemodule. Na goedkeuring zal de declaratie bij VECOZO worden aangeboden en vervolgens door de zorgverzekeraar in behandeling worden genomen. De door ons verwijderde patientnota(‘s) wordt/worden, afhankelijk van de retourcode geprint of gestopt.

Van de aangeleverde declaratiebestanden zou sinds 18 juli jl. 3,5 procent, zonder de bovengenoemde oplossing zijn afgekeurd door VECOZO en dus niet verwerkt worden. In dit percentage zijn ook de afwijzingen meegenomen die Infomedics bij de initiele controle op bestanden eruit filtert. Dankzij onze oplossing zijn de klanten van NMT FenCS en de mondzorg klanten van Infomedics ervan verzekerd dat, indien er technische fouten in de het declaratiebestand voorkomen, het goedgekeurde gedeelte correct wordt verwerkt en tijdig wordt uitbetaald.

NMT FenCS maakt, samen met Infomedics en DFA, onderdeel uit van de Infomedics Groep B.V. De Infomedics Groep richt zich op administratieve en financiele processen in de medische sector. De organisatie is binnen de zorg een belangrijke en innovatieve speler. Fysiotherapeuten, podotherapeuten, overige paramedici, huisartsen en tandartsen vormen belangrijke clienten.

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen