UMC Utrecht wint Henk Westbroektrofee

Array

Het UMC Utrecht heeft maandag de Henk Westbroektrofee gewonnen. Het ziekenhuis krijgt deze prijs voor de aanpak van laaggeletterdheid bij patienten en medewerkers. Wethouder Rinda den Besten reikte de trofee uit aan de projectleiders, Josine van der Togt, Jeanine van der Giessen en Joke
Wymenga.

De jury is van mening dat het UMC Utrecht met het project voor laaggeletterden “een unieke en bijzondere bijdrage levert aan de strijd tegen laaggeletterdheid. Er is, na constatering dat een groot deel van de patienten de schriftelijke informatie onvoldoende begrijpt, serieus en slagvaardig actie ondernomen om niet alleen de communicatie maar ook het gehele werkproces aan te passen, met betere zorgverlening als gevolg. Daarnaast is het waardevol dat er niet alleen oog is voor laaggeletterdheid onder patienten, maar het project zich ook richt op laaggeletterde medewerkers van het ziekenhuis.”

Taalambassadeur
Het project bestaat uit diverse onderdelen. Zo ontwikkelde het UMC Utrecht met de Stichting Lezen & Schrijven een poster voor in de wachtkamer van hulpverleners. Ook volgden leidinggevenden van het Facilitair Bedrijf een training om laaggeletterdheid bij medewerkers te leren herkennen.

Het ziekenhuis biedt daarnaast alle medewerkers van het Facilitair Bedrijf een taalscholing aan. Om leidinggevenden, zorgverleners en baliemedewerkers bewust te maken van het bestaan van laaggeletterdheid en de gevolgen voor patienten en medewerkers, organiseerde het ziekenhuis bijeenkomsten waar een Taalambassadeur (een ex-laaggeletterde) zijn of haar verhaal vertelde en tips gaf om laaggeletterde patienten te herkennen. Dit maakte veel indruk en bleek zeer effectief.

Pijnpoli
Op de pijnpoli van het UMC Utrecht werd het proces dat patienten hier doorlopen in kaart gebracht, vanuit het perspectief van een laaggeletterde patient. Dit leverde een aantal verbeterpunten op. Invullen van de uitgebreide vragenlijst is nu bijvoorbeeld geen voorwaarde meer voor een afspraak op de polikliniek. Aan de vragenlijst is een voorblad toegevoegd met pictogrammen. Patienten kunnen de polikliniek bellen als zij moeite hebben om de vragenlijst in te vullen. Artsen, verpleegkundigen maar ook baliemedewerkers zijn getraind in het herkennen en omgaan met patienten met laaggeletterdheid.

Bron: Nieuwsbank

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen