Klant wil meer keuzemogelijkheden bij invulling langdurige zorg

Array

Zorgkantoren Coöperatie VGZ ontwikkelen checklist voor zeggenschap.
Klanten in de langdurige zorg (AWBZ) vinden het ‘belangrijk tot zeer belangrijk’ om te kunnen kiezen hoe, waar, wanneer en van wie ze hun zorg krijgen. In de praktijk heeft echter maar de helft (‘wie’) tot tweederde (‘hoe, waar, wanneer’) van de klanten een keuze daarin. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Zeggenschap in Zorg’, dat de Hogeschool Windesheim Flevoland het afgelopen halfjaar uitvoerde in opdracht van de Zorgkantoren van Coöperatie VGZ.

Andere opmerkelijke resultaten uit het onderzoek: een op de drie ondervraagden vindt dat er niet altijd voldoende personeel aanwezig is, en volgens een kwart van de ondervraagden is de zorgorganisatie niet voldoende voorbereid op calamiteiten. Bijna 300 klanten van de zorgkantoren en  de leden van 15 clientenraden hebben hun mening gegeven over  de mate waarin zij zelf kunnen meepraten en meedenken over de zorg die ze geboden krijgen. Daarnaast is aan medewerkers van 10 zorgaanbieders  gevraagd naar de meest eenvoudige en snelle wijze om met behulp van een checklist vast te stellen hoeveel inspraak en invloed klanten hebben.

Kwaliteit van leven
De mate van inspraak en invloed (zeggenschap) die de klant heeft, is van grote invloed op de ervaren kwaliteit van zorg en kwaliteit van leven. De Zorgkantoren van Coöperatie VGZ hadden daarom behoefte aan een betrouwbaar en valide instrument om te toetsen in hoeverre zorginstellingen hun clienten zeggenschap bieden. De onderzoekers van het Lectoraat Klantenperspectief in Ondersteuning en Zorg van Windesheim Flevoland hebben hiervoor nu een checklist ontwikkeld die duidelijk differentieert tussen de verschillende zorgaanbieders ten aanzien van zeggenschap.

‘We gaan deze checklist gebruiken bij het maken van afspraken met zorgaanbieders en klantenorganisaties’, aldus Hans van Noorden, directeur van de Zorgkantoren van Coöperatie VGZ. ‘Zo kunnen we de inspraak en invloed van onze klanten nog verder verbeteren’. Ook andere Zorgkantoren en gemeenten kunnen de checklist gebruiken bij hun contractering van zorgaanbieders.

Klantenorganisaties
De klantenorganisaties Zorgbelang, LOC en Huis voor de Zorg zijn betrokken bij het onderzoek. ‘Juist als je zorg nodig hebt, is het uiterst belangrijk dat je zeggenschap houdt over je leven’, aldus Marthijn Laterveer, plaatsvervangend directeur van LOC Zeggenschap in Zorg. ‘Zorg moet niet het leven van mensen overnemen, maar zorgen dat zij kunnen doen wat voor hen belangrijk is.’

De uitkomsten van het onderzoek zijn te vinden op www.vgz-zorgkantoren.nl

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen