Motiverende gespreksvoering praktijkondersteuner nog niet optimaal

Array

Praktijkondersteuners gebruiken motiverende gespreksvoering in consulten over verandering van leefstijl in de huisartspraktijk. Maar sommige elementen van deze counselingstijl blijven onbenut, waardoor het effect wellicht minder groot is dan verwacht, zo blijkt uit een publicatie van onderzoekers van het NIVEL, de universiteiten van Maastricht en Nijmegen, en Eerstelijns Centrum Tiel in het Journal of Clinical Medicine Research.

Vet eten, roken, te veel drinken of te weinig bewegen is niet goed voor de gezondheid. Om mensen te bewegen hun ongezonde gewoontes te veranderen, worden in de huisartspraktijk motiverende gespreksvoeringstechnieken gebruikt. Deze helpen patienten het verschil te zien tussen hun werkelijke gedrag en hun gewenste gedrag, en laten ze zelf onder woorden brengen wat ze kunnen doen voor een betere gezondheid. Want als een patient zelf zegt hoe hij meer kan bewegen of kan stoppen met roken, is hij eerder geneigd dit inderdaad te gaan doen, dan wanneer een ander hem dat vertelt.

Preventie
De onderzoekers keken naar de toepassing van motiverende gespreksvoeringstechnieken tijdens consulten van praktijkondersteuners in de huisartspraktijk. Deze hadden een training gevolgd om de technieken te kunnen toepassen. Praktijkondersteuners hebben doorgaans meer tijd dan de huisarts voor adviezen om anders te gaan eten of meer te bewegen. Het onderzoek richtte zich op de preventie van langetermijnschade van een ongezonde leefstijl bij mensen met een hart- en vaatziekte of type 2 diabetes, als ook bij (nog) gezonde mensen met een ongezonde leefstijl. Bij beide groepen bleken de
praktijkondersteuners de motiverende gespreksvoeringstechnieken weliswaar te gebruiken, maar niet ten volle te benutten.

Empathie
Praktijkondersteuners bleken de patienten wel aan te moedigen over hun eetgedrag, bewegen of roken te praten, en eveneens begripvol te reageren op de informatie die werd verstrekt. Maar het lukt ze minder goed om empathisch te reageren op wat een patient vertelt over zijn leefstijl. Bovendien vergeten ze vaak samen te vatten wat een patient zegt en na te gaan of deze wel over gedragsverandering wil praten. NIVEL-onderzoeker Janneke Noordman: “Dit is jammer, want het is cruciaal voor het bereiken van gedragsverandering: zonder intentie geen actie. Ondanks de training blijkt het moeilijk om motiverende gespreksvoering toe te passen in de dagelijkse praktijk.”

Onderzoek
De onderzoekers volgden dertien in motiverende gespreksvoering geschoolde praktijkondersteuners uit vier huisartspraktijken. De consulten met 117 patienten zijn opgenomen op video en de onderzoekers scoorden (volgens de Behaviour Change Couselling Index) de mate en elementen van motiverende gespreksvoering die de praktijkondersteuners toepasten.

Subsidient
– Ministerie van VWS

Samenwerkingspartners
– St Radboud Universiteit Nijmegen
– Universiteit Maastricht
– Eerstelijnscentrum Tiel

bron: Nivel

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen