Een stap vooruit voor kinderen met autisme en een verstandelijke beperking
ArrayTitel promotie
Fostering development in young children with autism spectrum disorders and intellectual disability: A center-based discrete trial approach
Een autisme spectrumstoornis (ASS) is een van de meest voorkomende ontwikkelingsstoornissen bij kinderen. Kinderen met deze stoornis ervaren belemmeringen in hun communicatie en in het aangaan van contacten met anderen. Daarnaast laten ze beperkte en stereotype patronen van gedrag zien. Ongeveer de helft van de kinderen met ASS heeft daarnaast een verstandelijke beperking (VB) en vaak is er sprake van bijkomende gedragsproblemen. De meeste mensen met ASS blijven hun hele leven afhankelijk van professionele zorg.
Discrete Trial Teaching (DTT) is een methode om de ontwikkeling van deze kinderen te stimuleren. Gewenst gedrag wordt beloond zodat dit gedrag toeneemt, ongewenst gedrag wordt niet beloond, met als doel dit gedrag zoveel mogelijk te verminderen. Vaardigheden worden gestructureerd en stapsgewijs aangeleerd om een kind zo zelfstandig mogelijk te laten functioneren in de dagelijkse leefomgeving. Het kind wordt hierbij gemotiveerd met beloningen die aansluiten bij zijn of haar interesses.
Gemiddeld ontvangt het kind gedurende twee jaar een tot twee keer per dag een gestructureerde en individuele sessie. Tijdens een trainingssessie worden vaardigheden op allerlei ontwikkelingsgebieden, waaronder zelfredzaamheid, communicatie, spel en sociale vaardigheden, aangeleerd.
Onderzoekster Nienke Peters-Scheffer laat zien dat kinderen met autisme en een verstandelijke beperking een versnelling van hun ontwikkeling kunnen doormaken door deze behandeling. Ze gaan vooruit op het gebied van IQ, ontwikkelingsleeftijd, zelfredzaamheid, relaties, spel, taalbegrip en hun ASS-symptomen en gedragsproblemen worden minder. Door verbeterd functioneren van het kind wegen de kosten van de training op tegen de besparingen op lange termijn.
Meer informatie over de behandelmethode is te vinden op www.eenstapvooruitmetdtt.nl/.
Datum
woensdag 12 juni 2013
Tijd
10:30
Locatie
Academiezaal Aula, Comeniuslaan 2 Nijmegen
Faculteit der Sociale Wetenschappen
Promovendus
mevrouw drs. N.C. Peters – Scheffer
Promotors
prof. dr. H.C.M. Didden, prof. dr. L.T.W. Verhoeven
Copromotors
dr. H.P.L.M. Korziliu
Biografie
Nienke Peters-Scheffer (Warnsveld, 1982) studeerde Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Ze onderbrak haar studie om een jaar te werken met straatkinderen in een weeshuis in La Paz (Bolivia). Van 2005 tot 2007 werkte Nienke als onderzoeks-en gedragskundig medewerker binnen Driestroom, een instelling voor ondersteuning en zorg aan mensen met een verstandelijke beperking. In 2007 startte ze haar promotieonderzoek binnen het Behavioral Science Institute, waar ze nog steeds werkzaam is als universitair docent
orthopedagogiek. Daarnaast werkt zij sinds april 2012 als senior onderzoeker en gedragskundige bij Driestroom.
Bron: Nieuwsbank.nl