Wat iedere ouder en leerkracht moet weten over het brein

Array

kinderen-300x228Wat kunnen ouder, leerkracht, school, coach of buurvrouw doen om voorwaarden te scheppen waarbinnen ieder kind zijn talenten optimaal kan ontplooien? Universiteitshoogleraar aan de Vrije Universiteit Amsterdam Jelle Jolles bespreekt de ontwikkeling van kinderen en jeugdigen aan de hand van nieuw wetenschappelijk onderzoek. Daaruit blijkt dat er geen sprake is van nature óf nurture, maar dat biologische, psychologische, sociale en culturele factoren allen een rol spelen. Jolles geeft zijn hoorcollege over neuromythen en breinfeiten woensdagavond 19 maart in de Rode Hoed te Amsterdam.

Samenhang hersenrijping en omgeving
Het leren en de ontwikkeling van vaardigheden en beleving worden sterk bepaald door de samenhang tussen enerzijds de hersenrijping en anderzijds de omgeving. Hetzelfde geldt voor kennis, ervaringen, motivatie en sociaal gedrag. Jolles gaat in op de neuropsychologische ontwikkeling en ontplooiing. Hierbij kijkt hij naar de simpele en complexe cognitieve vaardigheden, maar ook naar spelen, oefenen, verwonderen en verbeelden.

Jelle Jolles
Jelle Jolles (1949) is universiteitshoogleraar Neuropsychologie aan de VU en hoofd van het Centrum Brein & Leren. Hij is klinisch neuropsycholoog en neurowetenschapper en zet zich in voor een actieve dialoog tussen wetenschap en samenleving. Zijn werk is gericht op kinderen en jeugdigen en op ‘Levenlang leren’.

Bron: VU

 

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen