Ruim 50 zorglocaties met één elektronisch cliëntdossier

Array

Keten-EPD voor Rivas Zorggroep
Voor het eerst in Nederland werken zorgprofessionals uit zowel het ziekenhuis als verpleeg- en verzorgingshuizen, kraamzorg, paramedische zorg en thuiszorg op grote schaal samen in één geïntegreerd elektronisch cliëntdossier. Sinds afgelopen vrijdag werken de ruim 50 locaties van Rivas Zorggroep met softwaresysteem HiX van ChipSoft. Van het Beatrixziekenhuis in Gorinchem tot en met de paramedische zorg, de verpleegzorg en de thuiszorg in de verschillende regio’s. Het gehele ketenproces is geautomatiseerd.

3d volume light #1“Rivas zet de cliënt hiermee écht centraal”, aldus directeur Pieter de Kort. “We ondersteunen hiermee een eenduidige manier van werken binnen onze hele organisatie. En onze cliënten krijgen in de nabije toekomst inzage in hun eigen dossier via een beveiligde toegang. Dankzij een gedegen voorbereiding en de vele energie die hierin is gestoken, is de introductie van het dossier goed verlopen. Cliënten van Rivas hebben hiervan nauwelijks of geen hinder ondervonden.”

Altijd de juiste, meest actuele informatie over de cliënt
Cliënten van Rivas hebben nu binnen de gehele organisatie één digitaal dossier. Als zij binnen de zorggroep van zorgonderdeel wisselen, zijn alle gegevens bij de volgende behandelaar bekend. De cliënt hoeft dus niet opnieuw zijn verhaal te vertellen. Iedere geautoriseerde zorgverlener heeft bovendien 7×24 uur toegang tot de juiste, meest actuele informatie over de cliënt, zoals medicatie en allergieën. De zorgprofessional heeft toegang tot die onderdelen uit het dossier die relevant zijn voor de behandeling of begeleiding. Dit is veiliger voor de cliënt, stroomlijnt het zorgtraject, verkleint de kans op fouten en is bovendien efficiënter en gebruiksvriendelijker.

Optimale ondersteuning van werkzaamheden
De ruim zesduizend zorgprofessionals van Rivas ondervinden met de nieuwe software optimale en integrale ondersteuning bij hun werkzaamheden. Grenzen tussen afdelingen en zorgonderdelen vervagen, zodat de cliënt de beste zorg ontvangt. Doordat het gehele ketenproces is geautomatiseerd, is de zorg naadloos op elkaar aangesloten. Ter illustratie: bij het inplannen van een operatie kan direct een plaats in het verpleeghuis worden meegepland. Ook kan bij ontslag uit het ziekenhuis direct de thuiszorg, inclusief eventuele hulpmiddelen, worden geregeld.

Alle zorg in één dossier verenigd
De grootste uitdaging tijdens de organisatiebrede uitrol was de integratie van alle cure (ziekenhuiszorg) en care (overige)-onderdelen in één systeem. Daarvoor moesten gegevens uit zes verschillende systemen worden overgezet naar één systeem. Met de cure had Chipsoft al ervaring opgedaan. Voor de care hebben Rivas en ChipSoft samen wensen en eisen opgesteld waaraan het systeem moet voldoen om de zorg goed te ondersteunen. Uitgangspunt daarbij is, dat Rivas haar cliënten altijd de juiste zorg biedt op het juiste moment en op de juiste plaats. Ook heeft Rivas met de mogelijkheden van het dossier de weg vrijgemaakt voor actieve cliëntparticipatie. Uiteindelijk doel is om cliënten in de nabije toekomst via beveiligde toegang inzage te geven in hun eigen dossier. Daarnaast wordt het mogelijk voor cliënten om zelf afspraken in te plannen en informatie te downloaden waarvan de zorgprofessional heeft aangegeven dat die op de situatie van de cliënt van toepassing is.

“Doorlooptijd ongekend kort”
Rivas is bij monde van programmamanager Rivas Elektronisch Dossier Roger van Driel zeer content met het nieuwe systeem. “Het ondersteunt de gehele zorgketen en dat is uniek. Veel mensen hebben hard aan deze succesvolle implementatie gewerkt en duizenden mensen zijn getraind om met het systeem te werken. Het is ongekend hoe we zo’n geavanceerd systeem in zo’n korte doorlooptijd ketenbreed hebben neergezet. Daar zijn we echt trots op.”

Het eerste echte ketendossier
Rivas heeft hiermee het eerste echte ketendossier in Nederland. Iedere professional beschikt daarbij over die informatie van de cliënt die voor zijn behandeling of begeleiding van toepassing is. Ook kan het systeem op mobiele apparaten zoals tablets met een touchscreen gebruikt worden. Dit gebeurt bij Rivas bijvoorbeeld in de thuiszorg. Het systeem wordt voortdurend verbeterd aan de hand van de nieuwste inzichten en technologieën.

Bron: Chipsoft

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen