35% meer inzet traumahelikopters op snelweg
ArrayDe ANWB slaat alarm over het grote aantal aanrijdingen dat de afgelopen weken heeft plaatsgevonden en wil dat minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) een onderzoek laten instellen naar de oorzaken van de vaak dramatische ongevallen op de snelwegen. De traumahelikopters van de ANWB zijn de afgelopen tijd 35% meer ingezet en in sommige gevallen waren er zelfs twee traumaheli’s nodig. Van Woerkom, directeur van de ANWB, zegt dat het geen toeval lijkt te en vraagt daarom de minister om de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) te laten uitzoeken of er een causaal verband is. Afgelopen week rukte de traumahelicopter maar liefst 122 keer uit waarbij de verkeersongevallen het merendeel vormde. Dat is ruim een vertienvoudiging.
De inzet van een traumahelikopter met een mobiel medisch team blijkt vooral nuttig bij patiënten met ernstig letsel en bedreigde vitale functies. Deze patiënten laten een betere overlevingskans zien wanneer een traumateam ter plaatse komt. Per 100 vluchten kunnen meer dan 5 extra levens worden gespaard. Mogelijk dat ook uit een toekomstige analyse dat de traumaheli in gevallen achteraf onnodig blijkt te zijn ingezet omdat het slachtoffer minder ernstig gewond blijkt te zijn dan aanvankelijk werd verwacht. Dit heeft geen nadelige gevolgen voor de patiënt zelf, maar het drijft de kosten op en leidt tot een verhoogde werkdruk voor de hulpverleners. .
Van Woerkom zegt dat is nu van belang dat we met z’n allen zorgvuldiger en voorzichtiger zijn in het verkeer zijn. We moeten ons ervan bewust zijn dat een auto tussen de 800 en 1000 kilo weegt en je daarmee een levensgevaarlijk instrument in handen hebt, aldus van Woerkom.
Bron: De Telegraaf/ANWB