Teken de petitie en maak scholen en kinderdagverblijven reclamevrij!

Array

foodwatchWist u dat voedselbedrijven zoals Unilever en McDonalds reclame maken op onze scholen en kinderdagverblijven onder het mom van educatie? Dit is mogelijk omdat er helaas geen wet is die dit verbied. Zoals onze campagneleider vanmorgen toelichtte in de nieuwsuitzendingen van de NOS en RTL Z, vindt foodwatch het onacceptabel dat, in een tijd waarin één op de zeven kinderen te dik is, een bedrijf zoals McDonald’s onze scholen kan binnendringen. Bovendien vindt 91% van de Nederlanders dat voedseleducatie geen taak is van de voedselindustrie. En 77% vindt dat kinderen op het kinderdagverblijf beschermd moeten worden tegen reclame van voedselproducenten, blijkt uit onze enquete onder 1000 Nederlanders. foodwatch wil dan ook dat de overheid een wet maakt die reclame van voedselbedrijven op scholen en kinderdagverblijven verbiedt!

Wilt u  ook dat kinderen beschermd worden tegen reclame op school en het kinderdagverblijf? Teken dan nú de petitie aan de Tweede Kamer en maak scholen en kinderdagverblijven kindermarketingvrij!

Voorlichting met commerciële boodschap
De reclame van voedselproducenten op scholen en kinderdagverblijven is verpakt als ‘educatieve activiteit’, maar heeft in de praktijk vaak een commerciële boodschap. Denk aan de smeerdiploma’s van Unilever op kinderdagverblijven, beweeg- en veiligheidsshows van Ronald McDonald op scholen en gesponsorde schoolontbijtjes met onder meer Venz hagelslag op de ontbijttafels. We moeten niet willen dat voedselproducenten zich bezig houden met de educatie van onze kinderen. De educatieve doelen van scholen en kinderdagverblijven zijn namelijk niet te verenigen met de commerciële belangen van de voedselindustrie. Kinderen zijn geen marketingobject en zeker binnen de onderwijsmuren moeten zij veilig kunnen leren en spelen.

Voorbeeld 1: de smeerdiploma’s van Unilever
Het smeerdiploma van Unilever was een onderdeel van de ‘beroepencampagne’, een grote reclamecampagne die de multinational voert en die jonge kinderen moet binden aan het merk Blue Band Goede Start. Met het smeerdiploma werden leidsters op het kinderdagverblijf jarenlang ingezet om de kindjes te leren smeren. Lukte dat, dan kreeg de peuter een smeerdiploma mee naar huis, waarop staat: “smeer je groot met margarine op je brood”.

Ook kregen de kinderen een folder voor de ouders mee naar huis. De diploma’s waren versierd met beroepen-figuurtjes, zoals een piloot, brandweerman, ballerina of zangeres. Dezelfde figuurtjes komen terug op slabbetjes, broodtrommels en bordjes die de ouders kunnen sparen of toegestuurd krijgen. Ook is er een beroepenkookboek en kwamen de figuurtjes geruime tijd terug op de actieverpakkingen van Blue Band Goede Start in de supermarkt. In 2013 alleen al ontvingen zo’n 7.000 kinderdagverblijven en peuterspeelzalen ongevraagd het smeerdiploma-pakket. Zo werd het kinderdagverblijf misbruikt als marketingkanaal. Na zeven jaar is Unilever gestopt met het Smeerdiploma, omdat het volgens Unilever ’tijd is voor een nieuwe manier van het overbrengen van de

Voorbeeld 2: Beweegshow van Ronald McDonald
De bestaande hiaat in de wetgeving opent ook deuren van scholen en kinderdagverblijven voor bedrijven als McDonalds. Speciaal voor scholen heeft de fastfoodketen, een aantal ‘leerzame’ shows ontwikkeld over sporten en bewegen én over opruimen en veiligheid, gegeven door de clown van McDonalds; Ronald McDonald. De ‘lessen’ van Ronald McDonald gaan dus niet over voeding, maar terwijl de clown de kinderen uitleg geeft over het belang van sporten, pronkt het McDonalds logo op zijn clownkostuum. foodwatch vindt het onacceptabel dat in een tijd waarin één op de zeven kinderen te dik is, een bedrijf zoals McDonalds onze scholen kan binnendringen. foodwatch wil dan ook dat deze praktijken door de overheid direct aan banden worden gelegd.

Teken de petitie voor reclamevrije scholen & kinderdagverblijven
foodwatch wil dat de overheid ingrijpt en een wet maakt die reclame van voedselproducenten op scholen en kinderdagverblijven te allen tijde verbiedt. Wil jij dat ook? Teken dan nu de petitie. Na het zomerreces zal foodwatch deze aanbieden aan de Tweede Kamer. Naar de petitie>>

Bron: foodwatch

 

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen