Hygiëne is vooral een zorg van vrouwen

Array

hygieneInternationaal onderzoek van SCA
Nederland stevent langzaamaan op de winter af. En met het griepseizoen in aantocht vergt hygiëne daarom de nodige aandacht. Hygiënespecialist SCA, bekend van merken zoals Tempo, Libresse en TENA, gaf opdracht voor het ‘Hygiene Matters’-onderzoek, waarbij in totaal 13.492 mannen en vrouwen in 13 landen werden ondervraagd. Hieruit blijkt dat Nederland zich, in vergelijking tot andere landen, zelden zorgen maakt over ziekte door slechte hygiëne.

Toch ziet twee op de vijf Nederlanders af van een bezoek aan openbare voorzieningen als toiletten, zwembaden en douches in sportfaciliteiten. Ook blijkt dat hygiëne niet alleen de expertise, maar ook een zorg van voornamelijk vrouwen is. Zij zijn het meest bezig met hygiëne en worden binnen het gezin het vaakst benaderd voor  advies over bijvoorbeeld deodorantgebruik, tanden poetsen of menstruatie.

Vrouwen hebben de meeste zorgen over hygiëne
Over de hele wereld zijn het vooral de vrouwen die zich met hygiëne bezighouden. Meer dan de helft van de vrouwen voelt zich onzeker in sociale situaties, wanneer zij ongesteld zijn. Bijna 90% heeft hetzelfde gevoel wanneer zij hun tanden niet gepoetst hebben, terwijl 77% van de mannen dit gevoel deelt. Bijna negentig procent van de vrouwen gaat niet zonder deodorant de deur uit (mannen 66%) en 71% vindt ongewassen haren onprettig (mannen 53%). Opvallend is dat meer mannen (70%) dan vrouwen (66%) zich zorgen maken wanneer zij hun handen niet hebben gewassen. Het zijn wederom de vrouwen die nadrukkelijk vragen om schonere toiletten en betere hygiënevoorzieningen in ziekenhuizen en gezondheidsinstellingen (16%).

Nederland koploper in hygiënevoorziening
In Nederland maakt slechts 2% van de bevolking zich zorgen over ziek worden door slechte hygiëne. Daarmee loopt Nederland -samen met Zweden, Frankrijk en Amerika- voorop. Ter vergelijking: in Brazilië, Mexico, China en Zuid-Afrika is minstens de helft van de bevolking regelmatig tot vaak ongerust over ziekte door hygiëne. Hoewel Nederland zich relatief weinig zorgen maakt, ontwijkt maar liefst 40% openbare toiletgelegenheden vanwege de gebrekkige staat. Ook zwembadenen douches in sportscholen worden regelmatig vermeden. De oplossing die Nederland aandraagt: aangescherpte hygiëne-eisen voor openbare voorzieningen. Tweeëntwintig procent vindt dat er meer educatie op dit gebied moet plaatsvinden.

Griep vraagt om hygiëneoffensief
Openbare ruimtes zoals winkelcentra, warenhuizen, scholen en kantoren zijn plaatsen waar bacteriën zich gemakkelijk verspreiden. Daar is een goede hygiëne van toiletgelegenheden essentieel. Maar liefst één op de vijf Nederlandse werknemers is ontevreden over de hygiëne van toiletten op het werk en een derde zou willen dat de werkgever hier meer aandacht aan besteedt. Dit in tegenstelling tot China; daar verkiest één op de vijf het gebruik van het toilet op het werk boven het toilet thuis. Naast een regelmatig onderhoud van toiletruimtes en goede hygiënevoorzieningen pleit SCA ook voor persoonlijke hygiëne als preventie tegen de griep: was je handen regelmatig en haal tissues, handzeep en desinfect-gel en papieren zakdoeken  in huis.

Over het onderzoek
Het ‘Hygiene Matters’-onderzoek van 2014 is het vierde wereldwijde consumentenonderzoek in opdracht van het toonaangevende, wereldwijde hygiëne- en bosproducten bedrijf SCA. Het doel is om het bewustzijn van beleidsmakers, deskundigen en consumenten wereldwijd te vergroten aangaande het verband tussen hygiëne, gezondheid en welzijn. SCA wil ook een bijdrage leveren een op kennis gebaseerde, publieke dialoog, die de mogelijkheid van een betere hygiëne voor vrouwen, mannen en kinderen overal ter wereld versterkt. Het thema van het ‘Hygiene Matters’-onderzoek van 2014 is ‘vrouwen en hygiëne’. In totaal zijn 13.492 mannen en vrouwen in 13 landen ondervraagd.

Svenska Cellulosa Aktiebolaget SCA
SCA is een toonaangevend, wereldwijd hygiëne- en bosproducten bedrijf. De Groep ontwikkelt en produceert duurzame personal care-, tissue- en bosproducten. Verkoop vindt plaats in ongeveer 100 landen via een aantal sterke merken, waaronder wereldwijd TENA en Tork en regionaal Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo en Vinda. Als Europa’s grootste particuliere boseigenaar, legt SCA een bijzondere nadruk op duurzaam bosbeheer. De Groep heeft rond de 44.000 medewerkers en de verkoop in 2013 bedroeg 10.7 miljard EURO. SCA is gesticht in 1929, heeft zijn hoofdkwartier in Stockholm, Zweden en is genoteerd op de NASDAQ OMX Stockholm. Voor meer informatie gaat u naar www.sca.nl.

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen