Kom in actie voor eerlijke etiketten

Array

Met water opgespoten vlees, nepkaas en cantharellensoep met slechts 0,1 procent cantharel: voedselproducenten misleiden ons bewust met hun etiketten, verpakkingen en reclame. En, raar maar waar: dat mag vaak gewoon. Onze wetten en regels bieden namelijk veel ruimte voor misleidende marketing. En waar ze ons wel beschermen, faalt de handhaving nogal eens. foodwatch presenteert vandaag een actieplan van 15 punten die moeten veranderen om misleiding te stoppen. Zo maken we ons sterk voor jouw recht om te kiezen wat je eet.

Kom nu samen met foodwatch in actie! Teken de petitie en roep minister Schippers van Volksgezondheid op dit plan uit te voeren.

eerlijke etikettenNVWA erkent misleiding
Kijk je op de website van de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) onder Etikettering van Levensmiddelen en Misleiding, dan is de eerste zin: ‘De productnaam of de afbeelding op een verpakking of etiket hoeft niet exact overeen te komen met de inhoud van het product.’ Verderop staat nog dat meldingen over misleiding geen prioriteit krijgen. Het tekent de houding van deze handhavende overheidsinstantie: de voedselindustrie krijgt veel ruimte voor haar misleidende praktijken.

Zo mag Albert Heijn de ronkende naam ‘romige bospaddenstoelensoep met cantharellen’ opvoeren, ook al is in het ‘Excellent’ soepje slechts 0,1 procent cantharel te vinden. Waarom staat de wet dat toe? Omdat AH die 0,1 procent cantharel in de ingrediëntenlijst zet. De NVWA snapt best dat dit ‘consumenten het gevoel kan geven dat zij worden misleid.’ Maar dat is niet haar verantwoordelijkheid, vindt de NVWA. Moet je als consument maar beter lezen.

Verdeel en heers
Zo’n houding is niet alleen de omgekeerde wereld, maar leidt de aandacht ook af van het werkelijke probleem. De NVWA wijst de slachtoffers van misleiding op hun ‘verantwoordelijkheid’ en negeert de verantwoordelijke partijen. Die strategie blijkt heel effectief. Als het over misleiding gaat, is de eerste vraag vaak: hoe kunnen consumenten zichzelf hiertegen beschermen? En niet: hoe stoppen we de misleiders? Hoe kunnen we het systeem en de houding van de industrie veranderen, zodat consumenten zeker weten dat ze eerlijke producten kopen?’

Volksgezondheid al in gevaar
De overheid komt pas in actie als de volksgezondheid in gevaar is. Maar dan had de NVWA al lang actie moeten ondernemen: de volksgezondheid loopt immers al jaren gevaar. Ruim 40 procent van de Nederlanders is te dik en één op de zeven kinderen en jongeren worstelt met overgewicht of obesitas. Toch slingert de NVWA de vele suiker-, zout- of vetbommen in de supermarkt niet op de bon, ondanks misleidende slogans als ‘verantwoord’, ‘evenwichtig’ of ‘gezond’.

Tijd voor verandering
Dankzij de aandacht van consumentenorganisaties en de druk van consumenten staat misleidende marketing inmiddels op de politieke agenda. Minister Schippers van Volksgezondheid heeft in december 2013 beloofd om met een actieplan te komen. Het is inmiddels een jaar later en foodwatch heeft nog geen actieplan van de minister gezien. Daarom eisen we dat de minister haar ambitie zo snel mogelijk concreet maakt door het 15 puntenplan in te voeren.

Bron: foodwatch

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen