Schippers is doof voor kritiek op misleidende zorgspotjes

Array

Het ministerie van Volksgezondheid zendt misleidende spotjes uit over de bezuinigingen en veranderingen op de zorg, en is ook nog eens doof voor kritiek. Dat concludeert de FNV uit de reactie van het ministerie op klachten over de zorgspotjes bij de Reclame Code Commissie. De overheid heeft 3 maanden lang misleidende reclames uitgezonden over de veranderingen en bezuinigingen op de zorg. De Reclame Code Commissie heeft dinsdag geoordeeld dat de zorgspotjes van het ministerie van Volksgezondheid ‘te weinig genuanceerd’ en ‘te rooskleurig’ zijn. VWS had op z’n minst moeten waarschuwen dat er kans bestaat dat burgers door de bezuiniging juist minder zorg krijgen. De uitspraak volgt op een klacht die FNV Zorg & Welzijn eind vorig jaar indiende.

schippers vwsHet ministerie van Volksgezondheid zendt misleidende spotjes uit over de bezuinigingen en veranderingen op de zorg, en is ook nog eens doof voor kritiek. Dat concludeert de FNV uit de reactie van het ministerie op klachten over de zorgspotjes bij de Reclame Code Commissie.

De spotjes ‘Nederland verandert, de zorg verandert mee’ zijn nog steeds te zien op de website van het ministerie. Al eerder waren er klachten over de reclamespotjes, maar die had het ministerie geprobeerd in de doofpot te stoppen.

Veel mensen die hun zorg verliezen, of die hun baan verliezen in de zorg, storen zich aan het mooie beeld dat het ministerie in een aantal van deze spotjes schetst. In de spotjes wordt gesuggereerd dat bijvoorbeeld ouderen altijd kunnen rekenen op professionele zorg. In werkelijkheid blijkt nu al dat de bezuinigingen juist leiden tot minder zorg. Dat komt vooral doordat zowel zorginstellingen sluiten, als ook de thuiszorg wordt afgebroken.

de Commissie adviseert het ministerie om in het vervolg niet meer op deze manier reclame te maken. De FNV gaat ervan uit dat het ministerie dit advies opvolgt, ook ten aanzien van de spotjes die nu nog steeds op de website staan.

 

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen