Functiegerichte aanspraak en protocol hoorhulpmiddelen

Array

Sinds een aantal jaren bestaat er voor , waar onder ook hoortoestellen vallen, een functiegericht aanspraak. Het hoorhulpmiddel dat u verstrekt krijgt moet adequaat zijn. Als uw problemen en zorgvraag complex is, krijgt u een complex ; is uw gehoorproblematiek eenvoudig en uw zorgvraag gering dan krijgt u een simpelere oplossing.

Hoorprotocol

Er wordt ondertussen sinds januari 2013 geëxperimenteerd met een hoorprotocol waarmee de slechthorende cliënt in een categorie wordt ingedeeld. Er bestaan vijf patiënt-categorieën. Vervolgens vindt er een koppeling plaats tussen de categorie waarin u bent ingedeeld en een hoortoestelcategorie (lopend van eenvoudig (categorie 1) tot en met complex (categorie 5). Andere hoorhulpmiddelen (hoofdtelefoons e.d.) komen vooralsnog niet voor in het protocol. Helaas is door deze aanpak de aanpassing wat “plat geslagen” en krijgen veel mensen niet meer de die ze eigenlijk nodig hebben om goed te kunnen functioneren. Er wordt getest in stille ruimten. Maar in het dagelijks leven is er geluid om je heen, dat vaak wezenlijk onderdeel uitmaakt van conversaties en begrijpen van gesprekken.

Onvoldoende individuele aanpassing

Met het hoorprotocol versie 1 zoals het er nu nog steeds ligt (januari 2016), worden vooral de problemen in kaart gebracht. Dit gebeurt door middel van een vragenlijst die wordt afgenomen bij de audicien. Met deze vragenlijst, die zeer bepalend is, wordt momenteel onvoldoende gekeken naar uw individuele zorgvraag. Dit laatste is vreemd omdat u in veel situaties problemen kunt ervaren, maar daar geen oplossing voor wenst omdat de situatie zich weinig voordoet of doordat u deze niet belangrijk vindt.

Horen in specifieke situaties

Ook kan het probleem niet heel groot zijn, maar kan verstaan in een bepaalde situatie voor u zeer essentieel zijn. Juist uw individuele zorgvraag zou centraal moeten staan en dat gebeurt in de eerste versie en nog steeds gehanteerde hoorprotocol niet.

Akoestische omgeving

Daarnaast kan van tevoren moeilijk de akoestische omgeving (galm, lawaai) in kaart worden gebracht van uw individuele luistersituaties en is het juist de praktijk die moet uitwijzen of een hoorhulpmiddel voor u voldoet en of u niet een hoortoestel uit een hogere (of lagere) categorie voor u adequaat is.

Extra zorgvraag

Wanneer een hoortoestel niet voldoet, dan moet uit de zelfde categorie waarin de slechthorende cliënt is ingedeeld nog een hoortoestel worden uitgetest. Voldoet ook dit tweede hoortoestel niet dan kan de audicien bij de zorgverzekeraar een zogeheten ‘extra zorgvraag’ worden ingediend voor een hoortoestel uit een hogere categorie.

Sommige verzekeraars accepteren een dergelijke aanvraag van een audicien, weer andere verzekeraars eisen daarvoor een voorschrift van een audioloog. Is er voldoende argumentatie waarom de slechthorende cliënt een hoortoestel uit een hogere categorie nodig heeft om te kunnen functioneren, dan wordt deze door alle verzekeraars voor 75% vergoed. Ook is het mogelijk om zo voor een hoortoestel in aanmerking te komen die buiten de vijf hoortoestelcategorieën vallen. Dit worden ook wel de ‘buitencategorie’ hoortoestellen genoemd.

Bron: Hoorzaken

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen