Sociale onderneming lanceert nieuw model om mantelzorgers te ontlasten

Array

Dinst laat ouderen fijner langer thuis wonen

Ouderenzorg door gemeenten schiet tekort, blijkt uit een recent onderzoek door onder andere Patiëntenfederatie Nederland dat in mei werd gepubliceerd. Door bezuinigingen in verzorgingstehuizen en thuiszorg ontstaat er een gat in de ouderenzorg en neemt de druk op de mantelzorger toe. Sociale onderneming Dinst biedt een oplossing: een bekend gezicht aan huis die structureel ondersteuning biedt waardoor ouderen fijner langer thuis kunnen wonen en de relaties met hun familie onder minder druk komen te staan. Zo worden ouderen ondersteund op een manier die bij hen past, op hun eigen voorwaarden, in hun eigen huis.

‘Ouderenzorg door gemeenten schiet tekort’

In het onderzoek dat door Patiëntenfederatie Nederland en 22 andere organisaties in de zorg- en welzijnssector in mei 2017 werd gepubliceerd, wordt een oproep gedaan om een samenleving te creëren die vriendelijker is voor ouderen.  Uit het onderzoek onder 4.672 respondenten blijkt dat 40% van de ouderen meer hulp nodig heeft dan mantelzorgers zoals buren, familie, partners, vrienden en vrijwilligers in de praktijk kunnen bieden. Daarnaast geeft 30% aan überhaupt nooit gebruik te kunnen maken van ondersteuning door naasten. Als gevolg daarvan ontstaat er een te grote druk op mantelzorgers, waardoor bij deze groep vaak gezondheidsklachten ontstaan. Volgens het Expertisecentrum Mantelzorg gaven in 2014 ruim 4 miljoen mensen (33% van de volwassen Nederlandse bevolking) aan mantelzorger te zijn, maar het daadwerkelijke aantal is naar verwachting veel hoger.

“Hier moet iets aan veranderen, vooral met een toenemende vergrijzing op komst. Ouderen en mantelzorgers durven niet altijd om hulp te vragen. Dit is ronduit belachelijk. Ondersteuning zou namelijk vanzelfsprekend moeten zijn. Daarnaast is de mantelzorger zoals we die van vroeger kennen niet meer van deze tijd. Het is tegenwoordig vaak onmogelijk om zorg te combineren met werk en het eigen gezin.”, aldus Olivier Coops, oprichter van Dinst.

Een vertrouwd gezicht aan huis

Sociale onderneming Dinst zorgt ervoor dat ouderen langer prettig thuis kunnen blijven wonen. Ouderen die zelfstandig wonen en (nog) geen recht hebben op thuiszorg, kunnen dezelfde hulp inschakelen via Dinst, uitgevoerd door één vertrouwd gezicht aan huis. Van huishoudelijke hulp, het (samen) doen van de boodschappen tot begeleiding naar de huisarts. Altijd tegen een transparante prijs die uit eigen zak of uit het Persoonsgebonden Budget betaald kan worden. Dinst biedt 1 loket voor alle diensten aan huis. Het vinden van algemene informatie, het aanvragen van een Persoonsgebonden Budget en met name het waarborgen van continuïteit bij dagelijkse of wekelijkse ondersteuning is een belangrijk onderdeel van Dinst haar service. Bovenal vindt Dinst een klik tussen de senior en dienstverlener net zo belangrijk als een ondersteunende taak die wordt uitgevoerd.

Mantelzorgers kunnen als gevolg met een gerust hart een deel van hun taken overdragen. Op deze manier hoeft hun familieband geen zorgrelatie te zijn en kan deze weer persoonlijk worden. Ook geeft Dinst de mantelzorger de mogelijkheid om deze zomer met een gerust hart op vakantie te gaan, om op te laden en fysieke en mentale gezondheidsproblemen te voorkomen. Waarom wachten totdat het echt verkeerd gaat? Zo houdt de mantelzorger grip op de zorg voor een ander en de eigen gezondheid en kan er weer van elkaar worden genoten. Marianne, gebruiker van Dinst, over Maarten, haar vaste ‘dinstverlener’: “In de zorg voor mijn man ben ik heel blij met deze ondersteuning. Ik heb meer tijd voor mezelf. Ik wil veel zelf blijven doen maar ik vind het fijn dat ik hem extra dingen kan vragen zoals het vegen van de stoep of het sjouwen van zware spullen.”

De markt dient de participatiemaatschappij te ondersteunen

“Het gat in de ouderenzorg dat ontstaat door bezuinigingen en de druk die daardoor ontstaat op mantelzorgers in de huidige participatiemaatschappij is een probleem dat door de markt moet worden opgepakt”, aldus Coops. Volgens Coops bestaan er al veel goede initiatieven maar ligt het probleem in de onoverzichtelijkheid van bestaande organisaties, gemeenten en voorlichters. Bijna 30% van de ouderen in het onderzoek van NPCF geeft aan onvoldoende informatie te hebben over de mogelijkheden voor zorg en ondersteuning. Coops roept sociale ondernemers dan ook op hun krachten te bundelen.

Tot op heden bracht Dinst vraag en aanbod van verschillende diensten in de ouderenzorg samen. Zo kon er een thuiskapper, pedicure, schoonmaker, klusjesman, tuinman worden ingeschakeld. “De ervaring liet echter zien dat dit niet de beste oplossing was om het gat in de ouderenzorg te dichten. Dit was een pijnlijke realisatie maar het mooie aan ondernemer zijn is dat mogelijk is om het roer om te gooien”, vertelt Coops. Het koppelen van één vertrouwd gezicht aan een senior voor een compleet zorgpakket is tegenwoordig Dinst’s primaire dienst, waar de verschillende aanvullende diensten nu secundair worden aangeboden. Met deze nieuwe service introduceert Dinst een nieuw model binnen de ouderenzorg in Nederland.

Over Dinst

Dinst is een sociale onderneming, opgericht door Olivier Coops, die ouderen langer fijn thuis laat wonen door middel van het aanbieden van persoonlijke dagelijkse hulp uitgevoerd door één vertrouwd gezicht aan huis. Op deze manier vult Dinst het gat tussen ouder worden en ziek zijn; de fase waarin er al behoefte is aan ondersteuning maar er nog geen recht op thuiszorg is. Op dit moment biedt Dinst hulp in de regio’s Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Rotterdam en Eindhoven en zijn er 150 ‘dinstverleners’ aangesloten bij de onderneming die al meer dan 2.000 ouderen hebben geholpen. In 2013 is Dinst opgericht onder de naam WeZorgen en in 2015 verandert de onderneming in Dinst. In mei 2017 maakt Dinst een omslag. Waar voorheen vraag en aanbod van verschillende diensten werden samengebracht, wordt nu primair persoonlijke dagelijkse ondersteuning aangeboden en worden aanvullende diensten secundair aangeboden.

Dinst werkt samen met onder andere KNHM Participaties BV, dat onlangs via hun impact fonds een investering deed.

Bron: Dinst

 

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen