Amphia zet stevig in op patiëntgerichte zorg rondom kanker
ArrayBorstkankervereniging Nederland verleent Amphia opnieuw het ‘Roze Lintje’
Eind 2019 is de nieuwbouw van Amphia voltooid. In het nieuwe ziekenhuis wordt de zorg voor de patiënt anders en daarmee nog beter georganiseerd. Zo’n 60 medisch specialisten werkzaam bij Amphia op het gebied van oncologie en vertegenwoordigers van de Cliëntenraad, kwamen deze week bij elkaar om deze zogenoemde ‘patiëntgerichte aanpak’ handen en voeten te geven. Het vertrekpunt hiervoor is de meest ideale route die een patiënt volgt om de juiste zorg op het juiste moment te ontvangen. Daarbij krijgt de patiënt zoveel mogelijk inbreng in de manier waarop hij of zij behandeld wilt worden.
Wat wil de patiënt?
Om een beeld te krijgen van wat patiëntgerichte zorg inhoudt, was Irene Ligthart (27) uit Made uitgenodigd om tijdens de werkconferentie haar patiëntervaring te delen. Bij Irene is onlangs borstkanker geconstateerd en zij wordt behandeld in Amphia. Irene Ligthart: “Over het algemeen ben ik heel erg tevreden met de zorg die wordt geleverd. Het was fijn dat er 24 uur per dag, zeven dagen per week een gespecialiseerde verpleegkundige bereikbaar was voor het beantwoorden van al mijn vragen. Maar er zijn ook verbeterpunten. Ik mis een vaste arts als aanspreekpunt. Ik heb nu een oncoloog en verschillende chirurgen gezien, maar wie is nu mijn hoofdbehandelaar ? Mag ik hem of haar bellen of mailen als ik vragen of zorgen heb? Ik heb hier wel veel behoefte aan”, aldus Irene. Goede, digitale voorlichting die je thuis met je partner ook nog eens rustig kan doornemen, was een andere wens van Irene.
Dé patiënt bestaat niet
In het nieuwe gebouw van Amphia komen meer mogelijkheden om zorg op maat te leveren. Een borstkanker patiënt van 27 jaar zoals Irene Ligthart, heeft immers andere vragen, zorgen en wensen dan een prostaatkankerpatiënt van 87 jaar. Dé patiënt bestaat dus niet. Dit werd door de vertegenwoordiger van de Cliëntenraad bevestigd die deze middag ook aanwezig was. Voorzitter Piet Berkers: “In het bedrijfsleven is denken vanuit de route die een klant aflegt vanaf het allereerste contact met je organisatie, al heel vanzelfsprekend. De dienstverlening wordt door goed te luisteren naar wat de klant wil, afgestemd op zijn of haar behoeften. De zorg blijft daarin nog achter. Maar mooi dat Amphia, met de nieuwbouw in het vooruitzicht, deze handschoen wel oppakt.”
Kwaliteitskeurmerk & Roze Lintje
Amphia is al goed op weg met het leveren van patiëntgerichte zorg. Zo heeft het ziekenhuis als achtste in Nederland, afgelopen dinsdag de JCI-accreditatie mogen ontvangen. JCI is een internationaal kwaliteitskeurmerk voor zorginstellingen. Daarnaast heeft Amphia op 30 juni 2017 opnieuw het Roze Lintje van de Borstkanker Vereniging Nederland ontvangen. Daarmee bevestigt Amphia haar kennis en kunde op het terrein van oncologie in het algemeen en borstkanker in het bijzonder.
Bron: Amphia