Aantal werkgevers met anti-werkstressbeleid stijgt

Array

Steeds meer werkgevers pakken stress op de werkvloer aan. Aantal werkgevers met anti-werkstressbeleid stijgt van 69 procent in 2014 naar 77 procent in 2016.
Het aantal werkgevers dat beleid heeft om werkstress aan te pakken, neemt toe. Dat blijkt uit cijfers van TNO. Tegelijkertijd zijn ook de kosten en de duur van het verzuim door werkstress gestegen. In totaal hebben werknemers in 2016 ruim 7 miljoen dagen verzuimd wegens werkstress. De daarmee gemoeide verzuimkosten voor werkgevers liggen rond de 2 miljard euro.

Het gemiddeld aantal verzuimdagen door werkstress lag in 2007 nog op 24 dagen per uitgevallen werknemer. In 2016 steeg dit naar 30 dagen. Vandaag start de vierde Week van de Werkstress om aandacht te vragen voor werkstress. Één op de zeven werknemers heeft last van burn-outklachten en 44 procent van de werknemers geeft aan dat maatregelen tegen werkstress nodig zijn. Door in een vroeg stadium werkstress bespreekbaar te maken en samen naar oplossingen te kijken, kan uitval worden voorkomen. Van 13 tot en met 16 november organiseren bedrijven door het hele land daarom activiteiten om aandacht te vragen voor werkstress. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid trapt de week af met een congres in Den Haag.
Meer dan 200 bedrijven en organisaties doen mee aan de Week van de Werkstress
In 2014 startte het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een campagne over Werkstress met als doel het onderwerp op de agenda te zetten bij werkgevers en werknemers. Meer dan 200 organisaties, waaronder Nationale Nederlanden, Nissan en de Tweede Kamer organiseren dit jaar in de campagneweek activiteiten om werkstress aan te pakken en het werkplezier te vergroten. Ook gaan werknemers en werkgevers dagelijks in gesprek met verschillende wetenschappers tijdens de dagelijkse Facebook Live en is er de mogelijkheid om je aan te melden voor de Werkstress Whatsapp-service. Van 13 tot en met 16 november, worden dagelijks updates met bijzondere initiatieven, tips van experts, nieuws, en oplossingen tegen werkstress verstuurd via Whatsapp.
Bron: Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen