ScreenPoint Medical haalt 4,3 miljoen op voor marktintroductie AI-programma dat mammogrammen leest

Array

ScreenPoint Medical, een spin-off van het Radboudumc, heeft in juni 4,3 miljoen euro opgehaald bij private investeerders. Daarmee kan het bedrijf het zelflerende computerprogramma Transpara, dat automatisch röntgenfoto’s van borsten beoordeelt op mogelijke tumoren, versneld naar de markt brengen.

ScreenPoint Medical, een spin-off van het Radboudumc, ontwikkelt softwareprogramma’s die in staat zijn vroegtijdig borstkanker op te sporen in röntgenfoto’s van de borst (mammogrammen). Het bedrijf heeft 4.3 miljoen euro opgehaald in een nieuwe financieringsronde om de marktintroductie en verdere ontwikkeling van zijn product te versnellen.

Automatische beoordeling
Het product Transpara van ScreenPoint, dat is ontwikkeld op basis van Artificiële Intelligentie (AI) en een groot databestand van beelden, vergemakkelijkt en verbetert de beoordeling van mammogrammen. De prestaties van het AI-systeem zijn vergelijkbaar met beoordelingen door radiologen, en een recente studie toont aan dat radiologen die Transpara gebruiken meer tumoren opsporen. Gebruik van het systeem kan ook bijdragen aan een vermindering van de werklast van radiologen.

Tekort aan radiologen
„Het interpreteren van mammogrammen is een moeilijke en uitdagende taak binnen de radiologie”, zegt Nico Karssemeijer, CEO van ScreenPoint, “en op veel plaatsen bestaat een tekort aan radiologen die voldoende deskundig zijn op dit gebied. Bij een toenemend aantal gevallen van borstkanker per jaar zijn innovatieve oplossingen, gebaseerd op kunstmatige intelligentie, bijzonder welkom om de goede kwaliteit van bevolkingsonderzoeken naar borstkanker te handhaven.”

Strategische samenwerking
De investering is het begin van een strategische samenwerking tussen de bedrijven op het gebied van de beeldvorming en biedt ScreenPoint de mogelijkheid zich verder te ontwikkelen in de richting van precisiegeneeskunde.

Bron: Radboudumc

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen