Array

Tot nu toe tellen alle waarderingen mee, ook de waarderingen die al vanaf de start van ZorgkaartNederland in 2009 zijn geplaatst. In zo’n lange periode kan er veel veranderen bij zorgaanbieders. De accommodatie bijvoorbeeld: van een kleine praktijk naar een groot, modern gezondheidscentrum, of van een oud ziekenhuis naar een nieuw pand. Ook de organisatie van de zorg is voortdurend in beweging. Er is veel meer samenwerking tussen zorgverleners gekomen, die bovendien veel meer zorg op maat bieden aan hun patiënten. Dit heeft zijn weerslag op de ervaringen van patiënten.

Internationaal perspectief

Genoeg redenen dus om, mede op verzoek van de zorgsector, eens kritisch te kijken naar de manier waarop de score van zorgverleners en zorginstellingen op ZorgkaartNederland tot stand komt. Eerst is in kaart gebracht hoe andere vergelijkingssites in binnen- en buitenland omgaan met het meewegen van oudere waarderingen en welke termijn ze daarvoor hanteren. Dit doen slechts één op de vijf sites.

Actueler beeld

In de nieuwe methode wordt het cijfer berekend over de afgelopen 4 jaar, inclusief de huidige lopende maand. Dit geeft een actueler beeld van de waardering van patiënten voor hun zorgverlener of zorginstelling dan nu nog het geval is. Na zorgvuldige analyse en onderzoek is besloten dat 4 jaar het beste past bij ZorgkaartNederland. Met dit tijdsbestek is er een goede balans tussen historisch perspectief en betrouwbaarheid. Pakweg driekwart van de waarderingen op ZorgkaartNederland blijft meetellen.

Alles blijft leesbaar ZorgkaartNederland

Mensen die langer dan 4 jaar geleden hun ervaring met de zorg hebben gedeeld op ZorgkaartNederland, hoeven niet bang te zijn dat hun bijdrage voor niets is geweest. De oudere waarderingen blijven wel te lezen, alleen komt er nu bij te staan dat het om een oudere waardering gaat. Ze tellen niet meer mee voor het gemiddelde cijfer van de zorgaanbieder, maar blijven wel deel uitmaken van het totaal aantal waarderingen. De teller staat nu op ruim 609.000 waarderingen. Per maand komen er ongeveer 11.000 waarderingen bij.

Gevolgen

Voor sommige zorgaanbieders kan de nieuwe berekening gevolgen hebben. Het cijfer kan hoger of lager zijn, of zij komen onder het minimale aantal waarderingen om een betrouwbaar beeld te geven van de zorg die wordt verleend. Uit onderzoek blijkt dat bij 9 waarderingen voor individuele zorgverleners en 30 waarderingen voor een zorginstelling een betrouwbaar beeld ontstaat van de te verwachten zorg. Staan er te weinig waarderingen, dan staat het cijfer in lichtgrijs afgebeeld. Zodra het aantal waarderingen op 9 resp. 30 staat, wordt de score (weer) in kleur getoond.

Nieuwe waarderingen

Voor zorginstellingen is het van belang om voortdurend nieuwe waarderingen op te halen bij hun patiënten of cliënten, zodat er continu een betrouwbaar beeld blijft bestaan. Waarderingen ophalen is mogelijk door er zelf actief naar te vragen. Dat kan mondeling, schriftelijk of per e-mail. Het blijkt dat als patiënten na hun bezoek aan de zorgverlener per mail een link krijgen naar het waarderingsformulier op ZorgkaartNederland, ongeveer een kwart eent waardering invult.

Adviesraad

Ook de adviesraad van ZorgkaartNederland heeft actief meegedacht over het archiveringsbeleid. Hierin zitten vertegenwoordigers van ziekenhuizen, apothekers, huisartsen, medisch specialisten, fysiotherapeuten, tandartsen en de koepel van verpleeg- en verzorgingshuizen. De nieuwe aanpak past bij de ambities van ZorgkaartNederland om als grootste ervaringssite in de zorg te blijven innoveren.

Bron: NPCF

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen