Nederlandse scaleup Active Cues wint EIT Digital Challenge 2018

0
459

De Nederlandse scaleup Active Cues uit Utrecht heeft met hun zorginnovatie Tovertafel de EIT Digital Challenge 2018 gewonnen in de categorie Digital Wellbeing. Active Cues is hiermee een van de tien winnaars van de vijfde editie van de EIT Digital Challenge die op 18 oktober werd gehouden in het EIT House in Brussel. Superblij, zijn ze, de co-founders van Active Cues Mathijs Konings en Sjoerd Wennekes. Zij gaan naar huis met een geldprijs van 50.000 euro en een jaar lang internationale groei-ondersteuning van de EIT Digital Accelerator.

Tovertafel

“Dit is te gek! Dit is toch gaaf. We hadden het helemaal niet verwacht”, zegt Wennekes. “Ik vond de Tovertafel een beetje een vreemde eend in de bijt. De andere finalisten hadden meer service gerichte innovaties in met name de care. Het sprak de jury aan dat het bij ons vooral gaat om het verbeteren van de kwaliteit van leven van mensen met dementie. Wij zitten met name aan de menselijke kant, dat onderscheidt ons van de andere finalisten. Het winnen van de EIT Digital Challenge is voor ons een bevestiging dat we de goede kant opgaan.”

Serious game

Active Cues is gericht op het stimuleren van fysieke, sociale en mentale activiteit voor mensen met cognitieve uitdagingen via de serious game Tovertafel. Doel van Active Cues is het creëren van geluksmomenten in de zorg.

De EIT Digital Challenge is een Europese competitie om de beste deep tech innovaties in Europa te identificeren. ETI Digital wil namelijk, zo zegt Chahab Nastar, Chief Innovation Officer, Europese bedrijven helpen unicorns te worden opdat Europa een leidende positie heeft in de digitale economie. De 25 finalisten komen uit elf Europese landen en zijn geselecteerd uit ruim 200 aanmeldingen uit 24 landen. Vanuit Nederland hebben negen bedrijven zich aangemeld in een van de categorieën Digital Wellbeing, Digital Infrastructure, Digital Finance, Digital Industry en Digital Cities en twee zijn in de finales beland: Active Cues en Dimebox in de categorie Digital Finance.

De twee beste bedrijven van elke categorie winnen een jaar lang groei-ondersteuning van het EIT Digital Accelerator team. Binnen dit team helpen veertig business developers en financiële experts uit dertien Europese steden en een hub in Silicon Valley, scaleups bij het aanboren van nieuwe markten en het aantrekken van kapitaal.

 

Geldprijs

Bovenop de geldprijs wint de winnaar van elke categorie een geldprijs van 50.000 euro. Een mooi bedrag, zegt Wennekes. “De geldprijs van 50K gaat volledig naar onze toekomstvisie. Die is nog meer geluksmomenten creëren. We zijn al hard op weg naar 10 miljoen geluksmomenten wereldwijd per dag. Van EIT Digital Accelerator verwacht ik support zodat we onze positie in Europa kunnen verbeteren. We willen marktleider worden en uitbreiden binnen Europa en naar de VS. We zitten nu in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Zweden en de UK. Ergens beginnen is een ding, maar die landen volhangen met Tovertafels, daar hebben we hulp bij nodig.”

De Oostenrijkse MedicusAI heeft de tweede prijs in de wacht gesleept in de categorie Digital Wellbeing. Dit bedrijf heeft een op Artificial Intelligence gebaseerd platform die gezondheidsdata converteert naar interactieve ervaringen. De andere finalisten waren de Duitse audEERING dat zich bezighoudt met intelligente audio analysis voor spraak, muziek en geluid voor emotie herkenning; de Zweedse scaleup Minut die een non-invasieve sensor van gebeurtenissen in ruimtes en de Deense scaleup Monsenso die een pitch hield voor een mobiele app voor preventie, interventie en behandeling van mentale ziektes.

Bron: EIT Digital  & EIT Digital Academy

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.