Staand werken heeft gezondheidsvoordelen

Nederlanders krijgen steeds vaker te kampen met gezondheidsklachten tijdens het zittend werken. Een van de meest eenvoudige manieren om dit te verhelpen is door gebruik te maken van een zit-sta bureau. Wat zijn eigenlijk de voordelen van staand werken? Hieronder hebben we de belangrijkste voordelen voor je op een rijtje gezet. De voordelen lopen sterk uiteen, van een betere verbranding tot aan het verhelpen van nek- en rugpijn.

Je verband meer vet

Gewichtstoename wordt veroorzaakt door het innemen van meer calorieën dan je verbrandt. Omgekeerd leidt het verbranden van meer calorieën dan je inneemt tot het verlies van vet in het lichaam. Hoewel lichaamsbeweging de meest effectieve manier is om snel calorieën te verbranden, kan het ook handig zijn om te kiezen om te gaan staan in plaats van zitten tijdens het werken. Uit onderzoek blijkt dat staand werken zorgt voor ruim 170 extra calorieën die je verbrandt. Dat zijn bijna 1000 calorieën per week.

Staan is beter voor je bloedsuikerniveau

In het algemeen geldt de regel: hoe hoger jouw bloedsuikerspiegel na het eten stijgt, hoe slechter dit is voor je gezondheid is. Dit is met name aan de orde voor de mensen met een insulineresistentie of diabetestype 2. In een kleinschalig onderzoek bleek dat de mensen die 180 minuten na de lunch stonden, een bloedsuikerpiek hadden die 43% lager was in verhouding tot de mensen die zaten na het eten. Een ander onderzoek toonde aan dat je door zitten en staan af te wisselen jouw bloedsuikerspiegel met gemiddeld 11,1% naar beneden kunt halen.

Door te staan is de kans op hart- en vaatziekten kleiner

Het idee dat staan beter is voor je hart werd voor het eerst voorgesteld in 1953. Uit een studie bleek dat buschauffeurs die de hele dag stonden een veel lage risico op hart- en vaatziekten hadden dan hun collega`s die heel de dag zaten. Sindsdien hebben wetenschappers een veel beter inzicht ontwikkeld in de effecten van het zitten op de gezondheid van het hart. Mensen die dagelijks heel veel zitten hebben 147% meer kans op hart- en vaatziekten. Het is zo schadelijk dat zelfs een uur intensief sporten de negatieve effecten van een hele dag zitten niet kan compenseren.

Dankzij een zit-sta bureau heb je minder last van je nek en rug

Laatste voordeel is natuurlijk dat je door het staan minder last zal hebben van je nek en rug. Wanneer je zit bevindt je rug zich in een onnatuurlijke positie. Hier kan je na verloop van tijd last van krijgen. Door te kiezen voor een zit-sta bureau zal je de stress op de wervelkolom kunnen verminderen en de kans op blessures aan de nek aanzienlijk kunnen verminderen.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen