Nieuwe Media in de Zorg

Array

Donderdag 12 januari 2012 & Dinsdag 17 januari 2012

Sessie 1

Sociale media – wat heb ik eraan?

Sessie 2

De praktijk met LinkedIn en Twitter

Sessie 3

Voorbeelden van Sociale Media in de Zorg

Sessie 4

Mobiele Toepassingen in de Zorg

Heeft u baat bij de inzet van Social Media, Marketing en Mobiele Toepassingen? Ziet u de trends, de noodzaak en het nut?
Weet u hoe het aan te pakken?
Denkt u al een keus te kunnen maken?
Waait het wel weer over en heeft u het al druk genoeg?
Hoe organiseert u de continuïteit?
Merkt u ook, dat de mondige patient inmiddels een kenniskritische client is?

In dit seminar krijgt u de kans om met ervaren professionals van gedachten te wisselen en veel te leren over marketing en media. Er wordt een breed palet aan mogelijkheden gepresenteerd waardoor u meer inzicht krijgt in wat er (on-)mogelijk is met LinkedIn, Twitter en mobiele toepassingen zoals apps voor de zorgsector.

Daarnaast stellen wij u ook in de gelegenheid om met elkaar in gesprek te komen voor het uitwisselen van ervaringen.

We sluiten af met een netwerkborrel.

LOCATIE

Lensen Projectinrichters Schimminck 1 5301 KR Zaltbommel

Aanmeldingen via het inschrijfformulier op de site, www.medicalfacts.nl Aanmelding is mogelijk tot 4 januari 2012
Volledig programma op de volgende pagina’s

PROGRAMMA 17:30 – 18:00

Inloop met koffie/thee/fris en een lekker broodje

Sessie 1: Sociale media – wat heb ik eraan? (18:00 – 18:30)
Er wordt veel gesproken over sociale media. Is het nou een hype? Of kan het werkelijk meerwaarde bieden in de communicatie met uw omgeving. Wij zullen u laten zien dat het voor sommigen een hype is. Op de juiste manier gebruikt echter kan het meerwaarde bieden. Misschien is het zelf wel noodzakelijk.
De volgende vragen zullen tijdens dit seminar aan de orde komen:

Wat zijn de voordelen om mee te doen? Wat zijn de valkuilen van het gebruik? Kan ik ook zonder sociale media?
Hoe gaat de toekomst er uit zien?

Sessie 2: De praktijk met LinkedIn en Twitter (18:30 – 19:00 uur)

Het is leuk om veel te weten over Sociale Media, maar het echt praktisch toepassen is soms een uitdaging. Het vergt tijd, energie en soms veel nadenkwerk. Tijdens deze sessie gaan we in op de praktische toepassingen van Sociale Media.
De volgende vragen zullen tijdens dit seminar aan de orde komen:

Hoe begin ik (of onze praktijk) met LinkedIn of Twitter? Tips & Trucs voor LinkedIn en Twitter
Hoeveel tijd gaat het me kosten?
Spelen mijn medewerkers een rol en welke dan?

Interactie en aansluitend pauze

Sessie 3: Voorbeelden van Sociale Media in de Zorg (19:00 –19:30 )

De zorg maakt al gebruik van sociale media. Zit daar nou een filosofie achter, of is dit een bewuste keuze? En wat draagt dit dan bij aan de kwaliteit van de zorg? Het zal u duidelijk worden dat het juiste gebruik tot het gewenste resultaat kan leiden.
De volgende vragen zullen tijdens dit seminar aan de orde komen:

Welke sociale media worden in de zorg gebruikt?
Wie gebruiken er op dit moment actief sociale media?
Heeft de patient verwachtingen?
Wat moet U vooral niet en wat vooral wel doen?
Wat doe ik met sociale media bij concurrentie van collega’s?

Sessie 4: Mobiele Toepassingen & Zorggerelateerde Apps (19:30 – 20:00)

Tegenwoordig is het gebruik van de smartphone of tablet niet meer weg te denken uit onze samenleving. Mobiel gaat snel, is efficient en bespaart kosten. Trendwatchers geven aan dat in 2014 meer mobiele apparaten geraadpleegd zullen worden dan pc’s of laptops. Daarom is het raadzaam om binnen de zorgsector mee te gaan met deze ontwikkeling. Maar hoe doen we dat?

De volgende vragen zullen tijdens dit seminar aan de orde komen: Wat zijn de trends op het gebied van mobile?
Wat zijn de toepassingsmogelijkheden binnen de zorgsector? Wat houdt het in, het laten bouwen van een app?

Moeten wij iets met een mobiele strategie? (20:00 – 20:30)

Afsluiting & Borrel (20:30 – 21:00)

 

SEMINAR LEIDERS

René Luigies

De eerste en derde sessie worden gegeven door René Luigies, actief gebruiker van sociale media in de zorg en trendwatcher op dit gebied. Zorginnovatiemakelaar voor Health Valley, gespecialiseerd in eHealth ontwikkelingen. Redacteur bij Medicalfacts en actief live blogger tijdens congressen en seminars over Health 2.0. Nationaal en internationaal netwerker op het terrein van eHealth en spreker tijdens diverse congressen. Meer info: www.nl.linkedin.com/in/reneluigies

Twitter: @Lodewijkjes

Esther Boxman

De tweede en vierde sessie worden gegeven door Esther Boxman. Zij is oprichter en eigenaar van MergingIT, een bedrijf wat zich bezighoudt met het bedenken, uitwerken en ontwikkelen van mobiele applicaties, o.a. voor de zorg sector.
Meer info: www.mergingit.com

Twitter: @estherboxman LEERDOELEN EN OPBRENGST

  • –  Kennismaking en bewustwording van de mogelijkheden van Nieuwe Media
  • –  U weet beter wat er speelt, ook vanuit patientenoptiek
  • –  U ontmoet ervaren professionals, uit de praktijk en met zorgervaring
  • –  U kunt zelf gefundeerd besluiten, wel of niet in te stappen
  • –  U heeft zicht op valkuilen, aanpak en kosten
  • –  U ontvangt tips & trucs om (beginners-)fouten te vermijden
  • –  U bent in staat een sociale media protocol of code te starten
  • –  U ontvangt per presentatie een bondige hand-out (voor gebruik in uw organisatie)
  • –  U ontvangt een overzicht met interessante apps voor de zorg sector
  • KOSTEN: € 178,50 euro per persoon, incl. 19% btw
    AANMELDEN: U kunt zich aanmelden via www.medicalfacts.nl. U bent pas officieel aangemeld zodra wij uw betaling incl. btw hebben ontvangen op Rabo 1145 26 052 (t.n.v. Eusamed) o.v.v. Zorgseminar Zaltbommel + datum van deelname. Zodra wij uw bijdrage hebben ontvangen, krijgt u een bevestiging en factuur.*MEER INFO: Voor meer informatie, kunt u contact opnemen met Esther Boxman: [email protected] of 06-10054715.Beschikbare plaatsen per avond: 40 deelnemers. Meld je snel aan want: vol = vol
  • Aanmelden kan tot 4 januari 2012.

[si-contact-form form=’1′]

Rene Luigies

Rene is consultant op het snijvlak productontwikkeling en gezondheidszorg/projectmanager valpreventiebus/multitasker/outofthebox denker/innovator/ Eusamed bv/ Op twitter@Lodewijkjes Netherlands, Rijswijk (Gld)

René Luigies heeft 30 jaar ervaring in nationale- en internationale marketing en business development in de medische sector. Die ervaring strekt zich uit van de farmaceutische industrie tot de medische apparatuur. In 2001 startte hij zijn eigen bedrijf in Nederland. Na de succesvolle introductie van een product op het gebied van pijnbestrijding, heeft dit bedrijf zich verder ontwikkeld tot specialisatie op het snijvlak van product ontwikkeling en gezondheidszorg. Bekende succesvolle producten zijn de OHRA valpreventiebus en de OOGbus van het Oogzorgnetwerk en CZ. Binnen het bedrijf is een groot netwerk aanwezig met de belangrijkste stakeholders in de gezondheidszorg, zoals zorgverzekeringen en overkoepelende organisaties, overheid, zorgverleners, hogescholen, universiteiten en het MKB. Op dit moment wordt dit netwerk ingezet voor eigen consultancy activiteiten, en voor zijn functie als zorginnovatiemakelaar voor Health Valley.

Een volledig cv is te vinden op LinkedIn: http://nl.linkedin.com/in/reneluigies
En René Luigies is te volgen op twitter: @Lodewijkjes

Valpreventie2.0

In 2007 is het OHRA valpreventie project gestart. Dit was het resultaat van een product concept dat ik samen met iemand uit de thuiszorg en een huisarts aan OHRA presenteerde. OHRA heeft dit project volledig gefinancierd. Dit project is volledig door mij opgezet en uitgewerkt, respectievelijk gemanaged. Ook de uitwerking van de resultaten zijn door mij gedaan. Het OHRA valpreventieproject heeft geresulteerd in een afname van 35% van het aantal valincidenten op een groep van 1561 mensen.

De kosten voor de landelijke uitrol bleken te hoog voor zorgverzekeraar CZ, die OHRA heeft overgenomen. Daarmee staakte het project. In het kader van eHealth heb ik toen Valpreventie2.0 bedacht. Een internet applicatie, waarmee ouderen zelf een risicoanalyse kunnen doen, vervolgens een advies krijgen om dat risico te verminderen en vervolgd worden of zij de adviezen ook opgevolgd hebben en of zij hulp/ondersteuning nodig hebben. Daarbij een vervolg door middel van registratie van het aantal valincidenten.

Inmiddels heb ik het NIPED bereid gevonden om valpreventie2.0 te realiseren. In mijn presentatie zal ik ingaan op het proces van valpreventie 1.0 naar de realisatie van valpreventie 2.0. De obstakels, de overwegingen, de weg naar de juiste partners, de financiering, het vinden van stakeholders, en de implementatie in de gezondheidszorg. En een korte visie geven op valpreventie 3.0, waar al gesprekken over gevoerd worden.

Recente artikelen