Melden van onterechte declaraties bij zorgverlener heeft GEEN nut!!

Array

In 2007 hebben zorgverzekeraars door materiële controles € 58 miljoen aan onterechte declaraties opgespoord. Daarnaast is er voor bijna € 8 miljoen aan fraude vastgesteld – een stijging van 16% ten opzichte van 2006. Door deze controle-inspanningen hebben zorgverzekeraars € 66 miljoen euro bespaard. 

Mooi dat zorgverzekeraars dat doen, maar uit het bericht blijkt niet hoe ze dat naar zorgverleners doen. Ook zorgverleners kunnen per ongeluk of opzettelijk fouten maken in hun declaraties. En zoals al uit het bericht blijkt. Gaat men er alleen van uit dat zorgnemers onterechte declaraties indienen. Zorgverleners maken geen fouten, tot ik mijn eigen declaraties onder ogen kreeg en tot de conclusie kwam dat er wel was gedeclareerd op dagen dat ik geen behandeling had gehad. Foutje van de zorgverlener, Moet gecorrigeerd worden……….

Dus even bellen met mijn zorgverzekering ONVZ en met mijn zorgverlener om de fout te corrigeren, en dan komt het wel goed. Tenslotte gaat het ook van je eigen risico af en uiteindelijk betaal je toch zelf voor je zorg. Met z'n allen doen we ons best om zorgkosten zo laag mogelijk te houden. Want gaat de complete schadelast bij verzekeringen omlaag, dan gaat ook jouw premie omlaag, althans dat hoop je dan maar. En wordt een onterechte declaratie gecorrigeerd, gaat die ook weer van je eigen risico af.

Belletje naar de ONZV bevestigde mijn vermoeden,  er was 3 keer gedeclareerd in plaats van 2 keer. Op mijn vraag wat ik nu moet doen om dat gecorrigeerd te krijgen, was het antwoord al niet helemaal wat ik had verwacht. Ik moest zelf maar naar de zorgverlener stappen en zorgen dat hij het ging corrigeren. Vreemd……….. dus de regie van foutenherstellen ligt allee bij de gene die de fouten maakt. Yep!! Maar dat had ik al gedaan. Ik had de zorgverlener als gebeld en gezegd dat mijn declaratie niet klopte. En die wilde geen specificatie sturen om het een met het ander te matchen. ONVZ meldde dat ik het nog maar een keer moest proberen en hij verzekerde mij dat de zorgverlener mij een gespecificeerde rekening moest overleggen, want zou konden dat niet doen. Vreemd………..

Belletje aan zorgverlener: Nee, wij doen onze declaraties elektronisch en kunnen u geen specificatie verstrekken. En dat de zorgverzekeer wel een specificatie zou verstrekken. Op mijn antwoord dat ik dat al gedaan had en dat ik er zo achter was gekomen, dat men op een dag had gedeclareerd dat ik er niet geweest was en dat ik verzocht dit te corrigeren, kreeg ik nogmaals de mededeling dat ik geen specificatie kon krijgen en dat men het wel zou bekijken.  En dat ze het wel eens zouden bekijken. Om vervolgens niets meer te horen over die declaratie………..

Tot op heden heb ik wel een reactie van de zorgverlener gehad met excuus voor het communicatieprobleem maar geen specificatie, geen correctie bij zorgverzekeraar en in het schrijven ook geen woord over wat er wel en niet is gedeclareerd mocht worden En of dit juist of onjuist was. Helemaal niets van dat alles.

Dus me weer gemeld bij de zorgverzekering. Zeggen zij doodleuk: "wij kunnen en mogen niets corrigeren. Ook niet als u schriftelijk aangeeft dat u het niet eens bent met een declaratie van uw zorgverlener, ALLEEN EEN ZORGVERLENER KAN DIE CORRECTIE DOEN". Dat is toch te zot voor woorden. Als je een oplettende verzekerde bent, die de declaratie controleert op juistheid, dan mag je toch verwachten dat er minimaal een berichtje van de zorgverzekeraar naar je zorgverlener gaat met de vraag of er wellicht een foutje is gemaakt en of ze het eens in de administratie willen nazien en zo nodig willen corrigeren. Maar nee, niets van dit alles. 

Mij is de afgelopen week duidelijk geworden hoe de controle op onterechte declaraties bij zorgverleners werkt. Die werkt niet. Als je zorgverlener het niet zelf corrigeert dan gebeurt er niets. Behalve als je als zorgnemer in de hoogste boom klimt want dat gaat de zorgverzekering wel iets doen. Namelijk dan komt de afdeling fraude er gelijk aan te pas. Hollen of stilstaan. En wie gaat dat gelijk doen, dat zullen er weinig zijn. Er is een groot verschil tussen iemand wijzen op een foutje en iemand gelijk van fraude betichten. Want dat doe je als de afdeling fraude laat inschakelen.

Ik denk dat zorgverkeraars nog meer kunnen bezuinigen. Gewoon door te luisteren naar zorgnemers en verzekeringsnemers die zaken signaleren. Iedereen kan fouten maken, en fouten kan je het beste in dialoog oplossen.

Ondertussen maak ik me flink zorgen over de manier waarop er met mijn declaraties wordt omgegaan. Zorgverzekeraars controleren alleen op de declaraties die verzekeringsnemers in dienen niet meer de declaraties van zorgverleners. Ik vind dat verontrustend. Dit is mij ook door andere bronnen al bevestigd. Want uit niets blijkt dat de jaarlijkse fraude-inventarisatie die Zorgverzekeraars Nederland onder haar leden heeft uitgevoerd ook betrekking heeft op declaraties van zorgverleners. Die meer en meer rechtstreeks aan mijn verzekering mogen declareren. En kennelijk zonder echte controle of systeem dat meldingen van onterechte declaraties ook daadwerkelijk in hun fraudebestrijding worden opgenomen.

In de jaarlijkse fraude-inventarisatie zijn in 2007 voor het eerst de resultaten van de zogenoemde formele controles door zorgverzekeraars meegenomen. Deze controles vinden plaats bij de binnenkomst van nota's van verzekerden. Mijn eerste, voorlopige inschatting geeft is dat het bedrag van ca. € 350 miljoen euro die is bespaard makkelijk verdubbeld kan worden. Een bedrag van ruim 21 euro per Nederlander. Bij mij betrof het een declaratie van €27,25. En is een bedrag wat ik zelf ontdekte. Als de helft van de Nederlanders hun declaraties gaan nakijken of als er steekproeven worden gedaan om een match met gevulde status en declaratie te doen kan dit er wederom leiden tot een grote besparing in de verzekeringslast. Ik had het bedrag zelf ontdekt en niet zelf foutief ingestuurd. Zonder mijn signalering was het niet ontdekt. Aanleiding van mijn controle was dat ik zelf mijn afspraak met mijn zorgverleners op een andere tijd had staan dan de zorgverlener. Kan gebeuren. Was benieuwd hoe dit werd verrekend. Al zetten die eigen controles weinig zoden aan de dijk. Want uw verzekeraar doet hier dus niets mee!!!

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

One thought on "Melden van onterechte declaraties bij zorgverlener heeft GEEN nut!!"

  1. Een uitkeringsspecificatie van de MENZIS bestaat alleen uit bedrag en een datering van de zorgaanbieders administratie. Wat mij natuurlijk totaal geen zicht geeft op wat daadwerkelijk wordt gedeclareerd. Dus ook gen controle van wat er dan wordt gedeclareerd door de zorgaanbieder. Blijkbaar wordt gedacht dat als je een kopje gebruikt van
    “uitkeringsspecificatie” je er van uit mag gaan dat dit dan de lading dekt.

    Heb toch redelijk het gevoel dat we de controle verliezen over dit declaratie systeem  en nog meer de kosten uit de klauwen gaan latenlopen als dit niet wordt gecorrigeerd wordt door de machthebbers, zijnde de regering.

    Blijkbaar bevalt de vrije markt werking de regering en wordt de bevolking hiermee geslachofferd.

    Wat ze zelf hebben veroorzaakt door een tekort te laten ontstaan aan specialisten en op hetzelfde moment de deze markt gecommecialiseerd.

    Met als gevolg dat het recht op zorg aan ons allen ( de grootste groep van  betalers) toebehoord maar het gebruik hiervan is voor behouden aan de mensen met de dikste portemonnee. 

Comments are closed.

Recente artikelen