49% volgt advies verzekeraar in keuze van apotheek
ArrayOp basis van onderzoek uitgevoerd in opdracht van de Stichting Zorg voor Koopkracht blijkt dat 49% van de ondervraagden de huisapotheek verlaat indien de verzekeraar deze niet langer meer vergoed. Maar is er ook een vrij grote groep (circa 30%) die aangeeft juist bij de apotheek te blijven en van verzekeraar te wisselen. Maar liefst 90% vindt vergoeding van geneesmiddelen belangrijk tot zeer belangrijk.
Het volledige onderzoek is te downloaden op MKBcollectiefverzekerd.nl
Geneesmiddelen en overstap
Geneesmiddelenbeleid van verzekeraars is belangrijk genoeg om van verzekeraar te wisselen. Via websites als Kiesbeter.nl en Mijnmedicijnvergoeding.nl kan het geneesmiddelbeleid worden opgevraagd door consumenten. Nog belangrijker is premievoordeel. Op basis van onderzoek uitgevoerd in opdracht van de Stichting Zorg voor Koopkracht blijkt dat 50% van de ondervraagden dit jaar voornemend is te wisselen van zorgverzekeraar bij een voordeel op de premie van minder dan 100 euro per jaar.
Ruim een kwart (27%) van de ondervraagden overweegt überhaupt te switchen, ongeacht wat het premievoordeel is. Mannen overwegen vaker te switchen dan vrouwen (33% versus 20%). Voor vrouwen is tot 100 euro voordeel per jaar al voldoende terwijl voor mannen dit veel minder de moeite loont (62% versus 35%)
Collectiviteitkorting
De belangrijkste drijfveer om over te stappen (39%) blijkt een hogere korting op de premie te zijn. In 2009 heeft 62% van de Nederlanders een collectieve korting op zijn of haar zorgverzekering. Veel Nederlanders (3,8 miljoen) betalen momenteel onnodig teveel voor hun zorgverzekering. Bij hen is vaak niet bekend dat zij (ook zonder werkgever) in aanmerking kunnen komen voor een collectiviteitkorting zelfs bij hun huidige verzekeraar. De Stichting Zorg voor Koopkracht heeft zich als doel gesteld zoveel mogelijk Nederlanders hierover te informeren en voor MKB doet zij dit via de site MKBcollectiefverzekerd.nl.
Onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Insights4action. Het betreft een enquêteonderzoek waarbij respondenten afkomstig zijn van websitebezoek en directe uitnodiging. De enquêtevragenlijst en de antwoorden van het onderzoek zijn te downloaden via de website MKBcollectiefverzekerd.nl .
Economische teruggang leidt tot extra kostenbewustzijn
Door de huidige financiele crisis en de neigende recessie neemt het kostenbewustzijn toe. Werkgevers willen geen extra kosten maken, terwijl werknemers collectiviteitvoordeel meer dan ooit nodig hebben.
Bron: Stichting Zorg voor Koopkracht