NMa ziet problemen bij overname Vlietland Ziekenhuis door DSW

Array

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft na een eerste onderzoek geconcludeerd dat door het samengaan van Coöperatie Vlietland U.A, en de Stichting Samenwerkende Schiedamse en Vlaardingse Ziekenhuizen de concurrentie zou kunnen worden belemmerd. De NMa ziet met name problemen op de markten voor ziekenhuiszorg, de markt voor verpleeghuiszorg en de markt voor zorgverzekeringen in de regio Schiedam, Vlaardingen en Maassluis. De NMa wil diepgaander onderzoek doen naar de gevolgen van de voorgenomen fusie voor de betrokken patienten/verzekerden.

Zorgverzekeraar DSW is lid van de Coöperatie Vlietland en heeft zeggenschap via vetorecht. Een groot deel van de verzekerden van DSW woont in de betrokken regio. Het is voor het eerst dat de NMa een oordeel uitspreekt over een (verticale) concentratie tussen een zorgverzekeraar en een ziekenhuis. De overige deelnemers aan de coöperatie zijn de huisartsencoöperatie Zorggroep Eerste Lijn, drie AWBZ-instellingen, de medisch specialisten en het personeel van het Vlietland Ziekenhuis.
Relatie huisarts en ziekenhuiszorg
De zorgen van de NMa  concentreren zich op de deelname van de huisartsen aan de coöperatie en de gevolgen die dat kan hebben voor de positie van het Vlietland Ziekenhuis en DSW. Huisartsen zouden door hun deelname aan de coöperatie een prikkel kunnen ervaren patienten te verwijzen naar het Vlietland Ziekenhuis en daardoor de regionale marktpositie van het ziekenhuis kunnen versterken. Indien het Vlietlandziekenhuis daarnaast uitsluitend een overeenkomst zou aangaan met DSW en niet met andere verzekeraars, dan is de kans aanwezig dat patienten/ verzekerden in dat gebied te afhankelijk worden van DSW. DSW zou hierdoor in deze regio minder concurrentiedruk van andere verzekeraars kunnen ervaren en haar premie voor haar verzekerden kunnen verhogen. Of dit mechanisme optreedt hangt echter af van een aantal factoren: de kracht van de veronderstelde prikkel voor huisartsen om naar het Vlietlandziekenhuis te verwijzen, de mate waarin clienten zich laten sturen, en het aantal verzekerden dat zou overstappen naar DSW wanneer zij als enige verzekeraar een contract zou hebben met het Vlietlandziekenhuis. Deze aspecten zal de NMa nader onderzoeken.

Verpleeghuiszorg
Stichting Argos Zorggroep, de Frankelandgroep en de Zorgcombinatie Nieuwe Maas, de AWBZ-instellingen die deelnemen aan Coöperatie Vlietland, zijn in Vlaardingen, Schiedam en Maassluis de enige spelers op het gebied van verpleeghuiszorg. Een mogelijke exclusieve verwijzing van patienten vanuit het Vlietland Ziekenhuis naar deze instellingen kan er voor zorgen dat aanbieders die actief willen worden in deze regio hiervan afzien omdat zij verwachten onvoldoende toegang te krijgen tot klanten. Ook over dit zorgpunt dient de NMa een definitief oordeel te vormen op basis van nader onderzoek.
Samenwerking binnen de coöperatie
Volgens de conceptstatuten van de coöperatie Vlietland beogen de diverse coöperatiedeelnemers en het ziekenhuis op een aantal zorginhoudelijke terreinen samen te werken. De vraag of deze onderlinge samenwerking is toegestaan onder de Mededingingswet, vormt geen onderdeel van de fusietoets. Het is aan iedere deelnemer zelf om te bepalen of een samenwerkingsverband aan de eisen van de Mededingingswet voldoet.


Zienswijze NZa
De NMa heeft bij haar onderzoek de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) geraadpleegd. De NZa onderschrijft in haar zienswijze de conclusies van de NMa. Ook de NZa sluit niet uit dat de voorgenomen concentratie nadelige gevolgen kan hebben voor de toegankelijkheid, de betaalbaarheid en kwaliteit van de ziekenhuiszorg, de verpleeghuiszorg en de zorgverzekeringsmarkt.

Vervolg procedure
Indien de instellingen een vergunning aanvragen, dient de NMa binnen 13 weken een beslissing te nemen of de concentratie wel of niet wordt toegestaan. De NMa beoordeelt bij fusies en overnames of de daadwerkelijke concurrentie significant wordt belemmerd, met name door het ontstaan of versterken van een economische machtspositie. Een dergelijke machtspositie kan nadelige gevolgen hebben voor de prijs, kwaliteit en diversiteit van het aanbod. De NMa kan in dat geval voorwaarden verbinden aan een fusie of een fusie verbieden. Het is verboden een concentratie tot stand te brengen voordat de NMa hiernaar gekeken heeft.

Het besluit wordt zo spoedig mogelijk gepubliceerd op de website van de NMa (www.nmanet.nl).

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen