Invoering DOT jaar uitgesteld

Array

Aanleiding voor het overleg was de eerdere controversieelverklaring – als gevolg van de val van het kabinet – van het onderwerp prestatiebekostiging. De Kamer oordeelde echter dat het noodzakelijk was om wel stappen te zetten rondom kapitaallasten en DOT, twee onderwerpen die nauw met prestatiebekostiging zijn verbonden.
Het plan ‘DBC’s op weg naar transparantie’ (DOT) is bedoeld om verbeteringen aan te brengen in het systeem van diagnose-behandelcombinaties, dat in 2005 is geïntroduceerd en dat op verschillende onderdelen ontoereikend is. DOT moet ertoe leiden dat producten medisch herkenbaarder worden, de administratieve lasten worden verlicht, de betrouwbaarheid wordt vergroot en een duidelijke onderhandelingstaal tussen verzekeraars en ziekenhuizen ontstaat.

Verschillende partijen, waaronder de NVZ en de individuele ziekenhuizen, hebben de afgelopen jaren hard gewerkt om stappen in het kader van DOT te zetten. Dat had ertoe moeten leiden dat het nieuwe systeem in 2011 zou worden ingevoerd. Deze planning was gekoppeld aan de gelijktijdige introductie van prestatiebekostiging. Nu prestatiebekostiging door de Tweede Kamer controversieel is verklaard – overigens tot ongenoegen van de ziekenhuizen – heeft de NVZ de politieke partijen door middel van een brief, factsheets en gesprekken met woordvoerders duidelijk gemaakt dat voorlopig ook geen sprake kan zijn van invoering van DOT. De NVZ wil eerst verschillende onderdelen van het systeem verbeteren voor de overstap te maken naar algehele invoering ervan.
Schaduwdraaien
Dit signaal was goed opgepakt door de Kamerleden. In het debat met de minister gaven ze aan dat ze op zich achter DOT staan – alleen Henk van Gerven (SP) was en bleef tegenstander – maar dat ze zich kunnen vinden in de door de NVZ voorgestane temporisering. Ze bepleitten wel dat ziekenhuizen in 2011 alvast gaan schaduwdraaien met het nieuwe systeem, ‘maar dan met zo min mogelijk bureaucratie’ (Esmé Wiegman, ChristenUnie).

Minister Klink nam het pleidooi van de Kamer over: hij achtte de aanvankelijk voorgenomen invoering van DOT per 1 januari 2011 niet verantwoord, gelet op het feit dat ‘de bereidheid bij het veld niet optimaal is’. Wat betreft schaduwdraaien kon hij zich voorstellen dat dit niet per se door alle ziekenhuizen hoeft te gebeuren. In 2011 gaan ziekenhuizen en andere betrokken partijen aldus meer ervaring met DOT opdoen en verbeteringen aanbrengen. De Kamer kan vervolgens een besluit nemen over definitieve invoering, wat op zijn vroegst in 2012 gestalte zou kunnen krijgen. Margreeth Smilde (CDA) had tijdens het debat geopperd om alvast een principebesluit over DOT-invoering te nemen, maar de meerderheid van de Kamer voelde hier niet voor.


Kapitaallasten

Zo soepel als het debat over DOT verliep, zo moeilijk had de minister het met het onderwerp kapitaallasten. Slechts enkele dagen voor het debat had Klink zijn langverwachte brief over dit onderwerp naar de Kamer gestuurd. In reactie hierop had de NVZ de Kamerleden laten weten verheugd te zijn dat de minister ziekenhuizen na een lange periode van onzekerheid eindelijk duidelijkheid gaat bieden over de consequenties van de overgang van het bouwregime naar de eigen verantwoordelijkheid voor vastgoedinvesteringen.

Tegelijkertijd stelde de NVZ dat de brief een aanzet voor een oplossing is, maar dat er – zowel voor de korte als de lange termijn – nog de nodige tekortkomingen zijn. In de eerste plaats moeten ziekenhuizen zo snel mogelijk weten waar ze aan toe zijn als het gaat om het vaststellen van hun jaarrekeningen over 2009. Omdat ziekenhuizen hun gebouwen volgens normale bedrijfseconomische regels moeten waarderen, kan dat leiden tot dusdanige afwaarderingen dat zich technische faillissementen kunnen voordoen. De minister moet daarom duidelijk maken dat ziekenhuizen op dit punt mogen afwijken van de regels voor jaarverslaggeving. Daarnaast is nog onduidelijk hoe de toekomstige vergoeding voor kapitaallasten in het A-segment eruit zal zien. Een van de andere knelpunten is dat ziekenhuizen die eerder de stap hebben gezet te gaan bouwen, maar geen vergunning in het kader van de Wet toelating zorginstellingen (WTZi) hebben, geen gebruik kunnen maken van de overgangsregeling die de minister heeft gecreeerd.
Duidelijkheid
Onder herhaalde verwijzing naar de brief van de NVZ riep de Kamer de minister op om ziekenhuizen de gevraagde aanvullende duidelijkheid te bieden. Hoewel Klink hun stellig verzekerde dat zijn brief de branche voldoende comfort biedt voor het oplossen van de verschillende problemen rondom kapitaallasten en dat hij niet van zins is hiervoor extra middelen uit te trekken, waren met name Eelke van der Veen (PvdA), Halbe Zijlstra (VVD) en Fatma Koser Kaya (D66) niet overtuigd door de antwoorden van de minister. Zij riepen hem op om op korte termijn met de NVZ en met Zorgverzekeraars Nederland (ZN) om de tafel te gaan, en de Kamer te laten weten wat dit overleg heeft opgeleverd. Omdat Klink zich niet tot een toezegging op dit punt liet verleiden, besloot de commissie om op korte termijn een extra procedurevergadering te houden om zich op de ontstane situatie te beraden.
Vervolg
De vraag is nu dus aan de orde of er op korte termijn wel een overgangsregeling kan komen, of dat de door VWS voorgestelde regeling te weinig biedt en daarom weer van tafel gaat. Na de extra procedurevergadering, die Klink mogelijk weer tot nadere informatie aan de Kamer gaat uitnodigen, zullen fracties overwegen of ze de overgangsregeling in deze vorm steunen.

Ten aanzien van de jaarrekeningen over 2009 zal de NVZ begin volgende week met VWS en met accountants overleggen over de vraag of de regeling van de minister voldoende is om te voorkomen dat er fors moet worden afgeboekt op de balansen van de ziekenhuizen. Indien accountants een positief signaal afgeven, zal de minister hiervan per direct op de hoogte worden gesteld.

Bron: NVZ

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen