Patiënten onthouden 20% van gesprek met arts

Array

‘e-Health leidt tot betere zorg’
Zorg op afstand, zoals een webspreekuur, is kwalitatief vaak beter dan directe zorg in de spreekkamer. Dit is één van de opmerkelijke conclusies van het spitsseminar ‘e-Health services in de praktijk’, dat gisteravond plaatsvond bij Nictiz in Den Haag. Drie sprekers lieten in inspirerende presentaties zien hoe ICT de zorg verbetert.

Slechts twintig tot veertig procent van wat artsen zeggen tijdens een consult, wordt daadwerkelijk onthouden door patienten. De helft van wat is bijgebleven, blijkt bovendien niet te kloppen. Spreker Filip van Dijk refereerde naar dit onderzoek tijdens zijn presentatie over het webspreekuur dat hij samen met twee artsen ontwikkelde voor de poli Neurologie van het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein.

Het digitale spreekuur vervangt op deze poli gedeeltelijk de controlebezoeken. Patienten kunnen informatie nalezen en gerichte vragen stellen. Andere voordelen: minder drukke wachtkamers en snellere, flexibelere en betere communicatie tussen patienten en artsen. De stelling van Van Dijk is dan ook dat zorg op afstand vaak beter is dan zorg in de spreekkamer, omdat de patient beter is geïnformeerd.

Digitale reumapoli

Drie sprekers gaven tijdens het spitsseminar een presentatie over e-health in de praktijk. Naast Filip van Dijk, presenteerde Rolien de Jong de succesfactoren van ICT in de zorg voor zorgprofessionals. Zij benadrukte het belang om professionals en vooral verpleegkundigen vroegtijdig te betrekken in innovatieprojecten. Mathijs Zwier, senior verpleegkundige en transitiecoördinator bij het UMC Utrecht liet zien dat e-Health juist voor jongeren kan werken. De digitale reumapoli voor jongeren is in zijn ziekenhuis een groot succes.

Zijn stelling ‘No e-Health, no glory’ leverde dan ook bijval op tijdens de levendige discussies die op de presentaties volgden. “Als je als zorgverlener nu niet investeert in e-health is het de vraag of je over tien jaar kunt presteren.” Andere conclusies van de bijeenkomst: “E-health is op zich niet nieuw. Het is een middel om de zorg te vernieuwen.” ICT-ondersteuning past bovendien in de trend van grotere patientenparticipatie in de zorg.

Het spitsseminar van Nictiz over e-Health was het eerste in een reeks van vier spitsseminars dit jaar over actuele thema’s in de zorg. Vorig jaar hield Nictiz eveneens drie spitsseminars. Thema´s toen waren: ‘Health 2.0’, ‘Zorg op afstand’ en ‘Chronisch zieken’.

Bron: Nictiz

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen