Spectaculaire Landelijke aftrap Jongeren Op Gezond Gewicht

Array


JOGG (Jongeren Op Gezond Gewicht) flashmob
Nederland krijgt de gezondste jeugd van Europa. Met deze ambitie ondertekenden Albert Heijn, Albron, FrieslandCampina, Nutricia, Unilever en Zilveren Kruis Achmea en de gemeenten Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Veghel en Zwolle vandaag een unieke samenwerkingsovereenkomst voor de landelijke uitrol van JOGG (Jongeren Op Gezond Gewicht). De voorzitter van het Convenant Gezond Gewicht en ambassadeur JOGG, Paul Rosenmöller riep het nieuwe kabinet Rutte op om deze publiek-private samenwerking te blijven steunen:

“Het kabinet richt zich op het vetrandje bij de overheid en de bestuurlijke obesitas. Ik vraag het kabinet om ook steun te geven aan preventie en bestrijding van het échte overgewicht en obesitas onder de jeugd, met de JOGG-aanpak. We spreken iedereen aan op zijn verantwoordelijkheid. De jeugd en hun ouders, maar ook de gemeenten, het bedrijfsleven, zorgverzekeraars en dus ook de rijksoverheid. Publiek-private samenwerking zal ons veel gezondheidswinst opleveren. Dat is zowel sociaal als economisch van groot belang”.

Kinderen en Kamerleden doen de JOGG-move
Ruim 250 kinderen, jongeren, Kamerleden, wethouders, ondernemers en toevallige voorbijgangers kwamen vandaag op het Plein in Den Haag in beweging voor JOGG (Jongeren Op Gezond Gewicht). Met een speciaal voor JOGG ontwikkelde flashmob gaven zij de landelijke aftrap van het JOGG-programma van het Convenant Gezond Gewicht. De ‘JOGG move’ is bedacht en uitgevoerd door studenten en leerlingen van de Dansacademie Lucia Marthas met tekst en muziek van Dimitri Veltkamp en Adam Bar-Pereg.

JOGG richt zich op jongeren (0-19 jaar), hun ouders en omgeving. In een JOGG-gemeente werken alle lokale partijen uit onderwijs, zorg, bedrijfsleven, sport, woningbouw, welzijn en media samen om gezond eten en bewegen voor jongeren gemakkelijk en aantrekkelijk te maken. De JOGG-aanpak is een lokale, integrale en duurzame aanpak waarin voldoende bewegen en gezonder eten de norm wordt. Dit resulteert in een langjarige aanpak met allerlei acties zoals meer aandacht voor voeding en beweging op school, betere sport- en speelfaciliteiten en voorlichting aan ouders. De doelstelling is dat er in 2015 75 JOGG gemeenten in Nederland zijn. Hierdoor worden naar verwachting circa vijf miljoen jongeren en ouders bereikt.

Kosten
In Nederland heeft gemiddeld 1 op de 7 jongens en 1 op de 6 meisjes overgewicht. In grote steden ligt dit percentage nog veel hoger, in sommige wijken heeft zelfs 1 op de 3 kinderen overgewicht. Overgewicht leidt niet alleen tot problemen bij de kinderen zelf, maar brengt ook enorme kosten voor de gezondheidszorg met zich mee. De maatschappelijke kosten van overgewicht en obesitas bedragen nu minimaal 3,2 miljard euro per jaar. Recente studies tonen aan dat investeren in een preventieve aanpak gericht op een gezonde leefstijl in zowel sociaal als economisch opzicht loont.

Frans voorbeeld
Samenhang in activiteiten, publiek-private samenwerking en sociale marketing vormen belangrijke onderdelen van de JOGG-aanpak, dat is gebaseerd op het bewezen succesvolle Franse EPODE (Ensemble Prévenons l’Obésité Des Enfants, of “laten we samen overgewicht bij kinderen aanpakken”). Dit programma startte begin jaren ’90 en heeft in verschillende EPODE-steden bijna een halvering van het aantal jongeren met overgewicht opgeleverd. Ook in Nederland boekt de integrale JOGG-aanpak al resultaat, bijvoorbeeld in Utrecht Overvecht waar het aantal kinderen met overgewicht met 7 % is gedaald.

Breed draagvlak
JOGG is een initiatief van het Convenant Gezond Gewicht, waarin 27 landelijke (koepel-) organisaties vanuit de (rijks)overheid, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties zijn verenigd. De JOGG-beweging wordt gedragen door zowel publieke als private partijen zoals het ministerie van VWS, de wetenschap (onderzoeksinstellingen), gezondheidsbevorderende instellingen en landelijk opererende bedrijven uit de food-, retail- en verzekeringssector.

Paul Rosenmöller bij de JOGG flashmob op het Plein in Den Haag! Tijdens de Landelijke aftrap Jongeren Op Gezond Gewicht.
Bron: JOGG

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen