Farmaceutische bedrijven maken (nog) geen gebruik van social media
ArrayUit onderzoek van Gezonde scepsis blijkt dat farmaceutische bedrijven in Nederland geen gebruik maken van social media in hun communicatie naar het publiek en artsen. Als voornaamste redenen noemen de bedrijven de dilemma’s rond de informatie over medicijnen die deelnemers op social media plaatsen, het gebrek aan regelgeving en het rapport ‘Informatieaanbod op internet’ dat Gezonde scepsis in augustus 2009 uitbracht.
Gezonde scepsis, een programma van het Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik (IVM), onderzocht in hoeverre farmaceutische bedrijven bij de communicatie over gezondheid en geneesmiddelen gebruik maken van social media zoals Facebook, YouTube, Twitter en Hyves. Belangrijkste bevinding: farmaceutische bedrijven orienteren zich vol op de mogelijkheden om social media voor hun marketingcommunicatie in te zetten, maar zijn er nog erg terughoudend in. In de Verenigde Staten en enkele Europese landen maken farmaceutische bedrijven al wel gebruik van social media bij de marketing van hun geneesmiddelen.
De kracht van social media is dat de informatie wordt gegeven door deelnemers. Men spreekt dan ook van User Generated Content (UGC). Maar deze UGC zorgt ook voor grote dilemma’s voor farmaceutische bedrijven om gebruik te maken van social media. UGC kan bijvoorbeeld (onbedoeld) promotionele geneesmiddeleninformatie en onjuiste medische adviezen bevatten. Zowel de deelnemer die een bericht plaatst als de beheerder van het platform zijn verantwoordelijk voor de informatie. Farmaceutische bedrijven aarzelen daarom om social media gericht in te zetten voor hun communicatie. Het ontbreken van een heldere richtlijn over social media van de zelfreguleringinstanties Code Geneesmiddelenreclame (CGR) en Keuringsraad Openlijke Aanprijzing Geneesmiddelen (KOAG) werpt voor hen een drempel op.
Een andere belangrijke reden voor de terughoudendheid is het rapport ‘informatieaanbod op internet’ dat Gezonde scepsis in 2009 uitbracht naar de informatie over ziekten en geneesmiddelen op websites van farmaceutische bedrijven. Uit het onderzoek bleek dat op meerdere websites geneesmiddelen werden aangeprezen. Het rapport zorgde voor veel discussie en leidde mede tot een nieuwe leidraad van CGR en KOAG voor het onderscheid tussen reclame en informatie.
Het internet heeft ook voor gezondheid, ziekten en geneesmiddelen een belangrijke plaats in de maatschappij gekregen bij het verkrijgen en uitwisselen van informatie. Consumenten hechten veel meer waarde aan elkaars mening dan bijvoorbeeld aan advertenties in massamedia. Dat farmaceutische bedrijven social media willen gebruiken voor de communicatie met het publiek en artsen is daarom niet verwonderlijk. Dat het gaat gebeuren is waarschijnlijks slechts een kwestie van tijd. De vraag is hoe dit verantwoord te kunnen doen.
Gezonde scepsis beveelt de Inspectie voor de gezondheidszorg (IGZ) aan om de ontwikkelingen op het gebied van social media en farmaceutische bedrijven nauwgezet te blijven volgen. Daarnaast beveelt Gezonde scepsis de KOAG en de CGR aan om de nieuwe leidraad over informatie over ziekte en ziektebeelden op het internet – vanaf 1 oktober 2010 van kracht – specifiek uit te breiden voor social media.
Meer informatie over het IVM vindt u op de website www.medicijngebruik.nl.
Bron: IVM