Medicijnbeleid: zelfde middel, ander jasje
ArrayDe Consumentenbond heeft er bij de verzekeraars op aangedrongen hun voorkeursmiddelen maximaal één keer per jaar te veranderen en dit tegelijk met de nieuwe polisvoorwaarden bekend te maken, zodat consumenten er rekening mee kunnen houden bij hun keuze.
De arts moet verantwoordelijk zijn en blijven voor alle medicatieaspecten. Dat zegt Carl Jacobs van de Consumentenbond in het artikel ‘Zelfde middel, ander jasje’ in het januarinummer van de Gezondgids.
In het artikel geeft de Consumentenbond de volgende tip: Op www.mijnmedicijnvergoeding.nl staat per middel welke vergoedingen zorgverzekeraars verstrekken. Andere tips zijn: Wie benadeeld wordt door een zorgverzekeraar die in de loop van het jaar de voorkeursmedicijnen verandert, heeft het recht om over te stappen naar een andere verzekeraar. Stuit dit op problemen bij de eerste verzekeraar? Klagen kan bij de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (www.skgz.nl). Wisselt een apotheek steeds van leverancier? Overstappen kan, maar controleer of de nieuwe apotheek een contract heeft met de verzekeraar.
De website www.mijnmedicijnvergoeding.nl is door Nefarma opgezet in samenwerking met het onafhankelijk bureau Scanwork. Het geeft medicijngebruikers inzicht in de vraag welke verzekeraars welke geneesmiddelen vergoeden.
Lees het volledige artikel van de Consumentenbond.
Meer informatie over Mijnmedicijnvergoeding.
Bron: Nefarma