KWF komt met confronterende anti-rook reclame

Array

KWF Kankerbestrijding zet rokers aan het denken
Roken is de belangrijkste oorzaak van kanker in Nederland. Van alle kankersterfte wordt 30 procent veroorzaakt door roken. Om mensen hiervan bewust te maken wordt vandaag de anti-rookcommercial 18.591 gelanceerd. In de commercial wordt een kaartje aan een overledene gehangen met het nummer 18.591, verwijzend naar het  totaal aantal mensen dat in 2011 in Nederland zou kunnen overlijden door roken (gebaseerd op cijfers van 2009). Een harde boodschap, maar realistisch. KWF Kankerbestrijding wil met de boodschap van de commercial rokers aan het denken zetten door hen te wijzen op de schadelijke effecten van roken. Als afsluiter van de campagne wordt de kijker verwezen naar de mogelijkheden van hulp bij het stoppen met roken.

Kankersterfte door roken in Nederland
Nederland telt op dit moment ongeveer 3,6 miljoen rokers. Ongeveer 86 procent van alle longkanker in Nederland is veroorzaakt door roken. Volgens het CBS overleden in 2009 9.960 mensen aan longkanker. In ongeveer 8.566 gevallen is deze longkanker te verklaren door roken. Stefan Wigger, Coördinator Preventie bij KWF Kankerbestrijding: “Als we echt een grote stap willen maken in het terugdringen van het aantal kankergevallen in Nederland, dan zullen we het aantal rokers moeten verlagen. Daarvoor moeten verschillende middelen worden ingezet en moeten verschillende boodschappen worden uitgezonden. Met deze campagne willen we rokers aan het denken zetten dat roken ook echt dodelijk is. Rokers willen dat feit nog wel eens wegwuiven.”

Hulp bij stoppen met roken
Rokers die willen stoppen met roken kunnen dat met ingang van 1 januari 2011 doen met gratis hulp en ondersteuning. Rokers die deze hulp gebruiken, hebben een slagingingskans die twee tot drie keer zo groot is als die van rokers die op eigen houtje stoppen. Meer informatie over deze hulp en ondersteuning is te vinden op de website van STIVORO.

De tv-commercial is gemaakt door Sander Veeneman van filmproductiemaatschappij No Colors uit Amsterdam. Hij heeft de commercial tegen onkosten aangeboden aan KWF Kankerbestrijding.  Vanaf vandaag wordt het spotje als stopper actief uitgezet. 
Bron: KWF
Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen