Familieleden bereiken en betrekken via social media

Array

Door Yvonne de Jong, Vilans
Steeds meer zorgprofessionals ervaren dat kwalitatieve zorg staat of valt met familieparticipatie. Maar het bereiken en betrekken van die familie is niet altijd eenvoudig. Daar biedt familieparticipatie 2.0 uitkomst.

Via social media zijn zorginstellingen zichtbaar, vindbaar en vooral benaderbaar. Heb je het eenmaal in de vingers, dan vormen social media een praktisch communicatiemiddel waarmee je met familie in dialoog komt.

Top 5 veelgebruikte social media
Een groot deel van de zorginstellingen heeft al een idee van die voordelen. Uit de Social Media Monitor Zorg 2011 blijkt dat 76% van de zorg actief is op social media. Van de 76 geanalyseerde verpleeghuizen is:

  • 89% actief op Hyves
  • 80% actief op LinkedIn
  • 49% actief op Twitter
  • 23% actief op YouTube
  • 21% actief op Facebook

 

Combinatie van kanalen
Interessant is te zien hóe de instellingen social media inzetten. Vooral een combinatie van social media kanalen is effectief en dat doen verzorghuis Careyn in Schiedam en Stichting Sint Jacob in Haarlem erg goed.

Beide instellingen zijn actief op LinkedIn met een bedrijfsprofiel. Daarnaast heeft Careyn een open Hyves voor iedereen die daar werkt of heeft gewerkt. Sint Jacob heeft een gesloten Hyves. De organisaties zetten Facebook in voor nieuwsberichten en foto’s. Ze sturen tweets over vacatures, nieuws, activiteiten en zorggerelateerde informatie.

Inspirerende ideeen en voorbeelden
Zelf struin ik graag rond op social media. Geregeld zie ik mooie initiatieven voorbijkomen en krijg ik ideeen wat het kanaal voor een zorginstelling kan betekenen. Inspirerend is:

  • Twitter
    In het onderzoek van de Studenten van de Radboud Universiteit blijkt dat familieleden graag via internet op de hoogte blijven van activiteiten en nieuws over de zorginstelling en zorggerelateerd nieuws. Een handig hulpmiddel hiervoor is Twitter.
  • Twitterspreekuur
    De zorginstelling kan een twitterspreekuur organiseren voor familieleden. Bijvoorbeeld een spreekuur door de activiteitenbegeleider die tweet over omgaan met een dementerend familielid. Of een Ergotherapeut die vragen beantwoordt over tillen.
    Een voorbeeld uit de ziekenhuissector: Rijnstate organiseert twitterspreekuren voor patienten. Ze zien dit als een mogelijkheid voor patienten om op een laagdrempelige manier vragen te stellen en daar snel antwoord op te krijgen van een specialist.
  • YouTube
    Filmpjes met sfeerbeelden van de zorginstelling geven families die op zoek zijn naar een geschikte plek een kijkje in de nieuwe omgeving. Families met een naaste die al in de zorginstelling woont, vinden het fijn om filmpjes te bekijken van activiteiten van bewoners. Als zorginstelling kunt u laten zien wat er allemaal te beleven is in uw zorginstelling.
    Florence heeft een eigen kanaal op YouTube http://www.youtube.com/florencezorg met filmpjes over werken bij Florence, de musicals bij Florence en het feest bij Florence.
  • Hyves
    De zorginstelling kan een eigen Hyves-pagina aanmaken, waar familieleden filmpjes en foto’s kunnen bekijken en nieuwsberichten kunnen lezen. Op het forum kunnen zij vragen stellen en ervaringen met elkaar delen. Familieleden kunnen hun mening over de zorginstelling achterlaten via een krabbel op Hyves. Op deze manier blijft de zorginstelling op de hoogte van wat er leeft onder de familieleden.
    Een voorbeeld is Hyves Haagse Mantelzorgers door de Stichting Mantelzorg Den Haag opgezet om kennis te delen, ervaringen en tips uit te wisselen. Met nieuws, video’s en een poll.
  • Facebook
    Op Facebook kan de zorginstelling een bedrijfspagina aanmaken met nieuws, een prikbord, forum en bijvoorbeeld foto’s. Familieleden kunnen fan worden en op de hoogte blijven van nieuws en vragen stellen via het forum.
  • LinkedIn
    Via LinkedIn komen zorginstellingen in contact komen met andere professionals met dezelfde interesses of doelen. Ook kan men gratis een LinkedIn Group aanmaken rond een bepaald thema. Op die manier kunnen professionals met elkaar discussieren en kennis delen over dit onderwerp.

Ook actief op social media?
Ik zou graag nog veel meer boeiende voorbeelden willen zien. Ken je voorbeelden? Ben je actief met social media om familieleden van bewoners te informeren en te betrekken bij de zorg? Of wil je daarmee aan de slag gaan? Laat het weten aan Yvonne van Vilans!

Voor meer informatie: Vilans,  Yvonne de Jong, Programmamedewerker versterking client en clientsysteem  y.dejong (at) vilans.nl

Recente artikelen