ICT onvoldoende benut in oncologisch zorgproces
ArrayDe patient is het beste af in een gestructureerd zorgprogramma
Bij de diagnose en behandeling van kanker zijn diverse medisch specialisten, verpleegkundigen en zorgverleners in het ziekenhuis betrokken. Daarnaast moet de zorg ook met huisartsen en andere betrokken zorgverleners worden afgestemd. Dat betekent uitwisseling van medische, verpleegkundige en administratieve informatie.
Ketenzorg vraagt om landelijke afspraken
Er zijn verschillende ICT-systemen beschikbaar, maar dossiers zijn niet altijd inzichtelijk voor verschillende specialismen in een zorginstelling en tussen de verschillende zorginstellingen. Daarnaast blijkt dat nog veel informatie op papier wordt uitgewisseld. Hoefsmit: “Huisartsen krijgen bijvoorbeeld nog vaak per post informatie over de behandeling van de patient. Dat is niet efficient. Ook loop je het risico dat behandelaars geen actueel beeld hebben van de diagnose en behandeling van een patient. Wij zijn voorstander van het direct digitaal vastleggen van gestandaardiseerde gegevens tijdens het zorgproces. Eenmaal vastgelegd kan het door alle behandelaars worden gebruikt. Dat voorkomt herhaald registreren in steeds andere systemen. Ons streven is het ontwikkelen van een landelijke gegevensinfrastructuur die de overdracht van informatie binnen het multidisciplinaire oncologische zorgproces vereenvoudigt. Een oncologisch ketendossier. Zo ontstaat een compleet overzicht.”
De volgende stappen in ICT
Een patient vertrouwt erop dat alle informatie over zijn ziekte aanwezig is en dat de deskundigen over voldoende kennis beschikken om de juiste diagnose te stellen en een besluit nemen over de behandeling. Met de komst van keteninformatiesystemen en intelligente beslissing ondersteunende systemen kan ICT een bijdrage leveren om het maximale voor de patient eruit te halen.