Ziekenhuis Gelderse Vallei zoekt beste idee

Array

Ziekenhuis Gelderse Vallei, ZGV,  is op zoek naar innovatieve ideeen die de zorg beter, smakelijker, vitaler en gastvrijer maken. Het ziekenhuis benadert daarvoor de zorgconsument, of bezoekers, die op basis van ervaring verfrissende ideeen hebben geïnteresseerd in de zorg zijn.  Iedereen die meedenkt kan mee doen.  Van november 2011 tot maart 2012 houdt het ziekenhuis  voor alle inwoners van de regio Gelderse Vallei de campagne ‘Het Beste Idee vóór ZGV’. Zij hopen veel bruikbare ideeen voor een nog betere zorgverlening in het ziekenhuis te ontvangen. De campagne is gericht op verschillende thema`s.

Thema voeding: Goede voeding draagt bij aan een snellere genezing en een gezonde levensstijl. Het ziekenhuis besteedt veel aandacht aan voeding en gezondheid. Het is een voedingsziekenhuis en ‘goede zorg proef je’ is hun motto.

Thema zorg:  Zijn er nieuwe werkwijzen of manieren van organiseren waarmee het ziekenhuis de zorg nog beter op de wensen en verwachtingen van patienten en bezoekers kan afstemmen?

Thema gastvrijheid: Vriendelijkheid en gastvrijheid staan bij de Gelderse Vallei hoog in het vaandel. Zij willen dat elke patient en bezoeker zich welkom voelt en met een goede indruk het ziekenhuis verlaat. Daarom staan zij open voor ideeen om de gastvrijheid nog verder te verbeteren.

Thema bewegen of sport: Wie sport en beweegt is gemiddeld gezonder, bewegen kan ook het genezingsproces versnellen. In het ziekenhuis proberen ze mensen zo fit mogelijk aan hun behandeling te laten beginnen. Daarom zijn ideeen over bewegen en sporten vóór, na en tijdens het ziekenhuisverblijf zeer welkom.

Heeft u een goed idee dat aansluit bij één van de vier thema`s? Stuur het idee dan naar het ziekenhuis en maak kans op € 1.000 . Inschrijven voor goede ideeen is mogelijk via deze link.

Rene Luigies

Rene is consultant op het snijvlak productontwikkeling en gezondheidszorg/projectmanager valpreventiebus/multitasker/outofthebox denker/innovator/ Eusamed bv/ Op twitter@Lodewijkjes Netherlands, Rijswijk (Gld)

René Luigies heeft 30 jaar ervaring in nationale- en internationale marketing en business development in de medische sector. Die ervaring strekt zich uit van de farmaceutische industrie tot de medische apparatuur. In 2001 startte hij zijn eigen bedrijf in Nederland. Na de succesvolle introductie van een product op het gebied van pijnbestrijding, heeft dit bedrijf zich verder ontwikkeld tot specialisatie op het snijvlak van product ontwikkeling en gezondheidszorg. Bekende succesvolle producten zijn de OHRA valpreventiebus en de OOGbus van het Oogzorgnetwerk en CZ. Binnen het bedrijf is een groot netwerk aanwezig met de belangrijkste stakeholders in de gezondheidszorg, zoals zorgverzekeringen en overkoepelende organisaties, overheid, zorgverleners, hogescholen, universiteiten en het MKB. Op dit moment wordt dit netwerk ingezet voor eigen consultancy activiteiten, en voor zijn functie als zorginnovatiemakelaar voor Health Valley.

Een volledig cv is te vinden op LinkedIn: http://nl.linkedin.com/in/reneluigies
En René Luigies is te volgen op twitter: @Lodewijkjes

Valpreventie2.0

In 2007 is het OHRA valpreventie project gestart. Dit was het resultaat van een product concept dat ik samen met iemand uit de thuiszorg en een huisarts aan OHRA presenteerde. OHRA heeft dit project volledig gefinancierd. Dit project is volledig door mij opgezet en uitgewerkt, respectievelijk gemanaged. Ook de uitwerking van de resultaten zijn door mij gedaan. Het OHRA valpreventieproject heeft geresulteerd in een afname van 35% van het aantal valincidenten op een groep van 1561 mensen.

De kosten voor de landelijke uitrol bleken te hoog voor zorgverzekeraar CZ, die OHRA heeft overgenomen. Daarmee staakte het project. In het kader van eHealth heb ik toen Valpreventie2.0 bedacht. Een internet applicatie, waarmee ouderen zelf een risicoanalyse kunnen doen, vervolgens een advies krijgen om dat risico te verminderen en vervolgd worden of zij de adviezen ook opgevolgd hebben en of zij hulp/ondersteuning nodig hebben. Daarbij een vervolg door middel van registratie van het aantal valincidenten.

Inmiddels heb ik het NIPED bereid gevonden om valpreventie2.0 te realiseren. In mijn presentatie zal ik ingaan op het proces van valpreventie 1.0 naar de realisatie van valpreventie 2.0. De obstakels, de overwegingen, de weg naar de juiste partners, de financiering, het vinden van stakeholders, en de implementatie in de gezondheidszorg. En een korte visie geven op valpreventie 3.0, waar al gesprekken over gevoerd worden.

Recente artikelen